Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inspektion hittade brister

/
  • Har haft besök. Skolinspektionen har under hösten besökt samtliga skolor i Ockelbo kommun. Perslundaskolan har fått i uppdrag att se över de sjunkande betygen och försämrade resultaten, även på de andra skolorna har Skolinspektionen identifierat ett antal brister som man kräver att kommunen åtgärdar. På bilden är det klass 7A på Perslundaskolan som har lektion i matte.

Skolinspektionens helhetsbedömning av skolan i Ockelbo kommun pekar på bristande modersmålsundervisning och sjunkande skolresultat.

Annons

Dessutom påpekar Skolinspektionen att rektorerna har svårt att ta sitt ansvar som pedagogiska ledare då de har flera olika rektorsuppdrag samtidigt.

– Vi ser det som positivt att vi blir granskade så att vi kan rätta till de brister som finns. Vi har redan påbörjat ett förbättringsarbete, berättar skolchefen Lotta Wennlund som tillsammans med lärare, rektorer och politiker ägnade gårdagen åt Skolinspektionens rapport.

Skolresultaten har sjunkit under flera år och trots att meritvärdet ökade 2011 lämnade var fjärde elev grundskolan med ofullständiga betyg i våras. Skolinspektionen kräver därför att kommunen på bättre vis följer upp resultaten.

– I april i år beslutade kommunen om en handlingsplan för förbättrade skolresultat.

Ett problem som Skolinspektionen pekat ut på samtliga skolor är att rektorerna inte har möjlighet att ta sitt pedagogiska ansvar då de ansvarar för flera mindre skolverksamheter. Till exempel så ansvarar en rektor för fyra grundskolor, tre förskoleverksamheter, fyra fritidshem samt den centrala elevhälsan. I Ockelbo finns i dag totalt 563 elever på sju grundskolor.

– Om man vill behålla alla nuvarande skolenheter behövs en förstärkt bemanning både på skolledar- och pedagogsidan. Vissa rektorer ansvarar för ganska många olika verksamheter och det är ett bekymmer, säger Lotta Wennlund.

Skolinspektionen kräver också att eleverna ska få tillgång till modersmålsundervisning samt studie- och yrkesvägledning.

– Vi har ett avtal om modersmålsundervisning via en webblösning som tas i bruk i dagarna. När det gäller tillgång till studie- och yrkesvägledning för alla elever tittar vi på att bilda ett kommunnätverk.

Kommunen får också kritik för att man inte redovisat särskolans måluppfyllelse separat. Däremot får kommunen ingen kritik för hur man utreder vilka barn som ska gå i särskolan.

– Och det är väldigt glädjande, för just den delen har många kommuner fått allvarlig kritik för under det senaste året, säger Lotta Wennlund.

Mer läsning

Annons