Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jädraås Tallås järnväg firar 50-årsjubileum

/
  • behöver renoveras. Museisällskapet Jädraås Tallås järnväg har ett Mallet-lok byggt år 1910 som gick på Dala Ockelbo Norrsundets järnväg. Ångloket behöver renoveras för mellan 400 000 och 500 000 kronor för att kunna tas i drift. Bo Johnsson är maskinansvarig i JTJ.

Museisällskapet Jädraås Tallås järnväg fyller 50 år och kommer 23 och 24 juli att fira det med en jubileumshelg ”Stora Ångkalaset”.

Annons

– Vi kommer att ha fyra ånglok och ett antal personvagnar i gång under jubileumshelgen och ha flera andra aktiviteter. Det är roligt att vi har funnits så länge och föreningen startades för att det fanns människor som insåg värdet av att bevara de här fina loken och vagnarna för framtiden, säger Christer Lundquist, vice ordförande i Jädraås Tallås Järnväg, JTJ.

Bildades 1961

År 1961 bildades 891-Järnvägarnas Museisällskap i Gävle och det var starten till det som i dag är JTJ, verksamheten kom till Jädraås år 1967. JTJ har i sin ägo fem ånglok, en ångvagn ”Majoren”, fem lok som är diesel- och eldrivna, ett 20-tal personvagnar och ett 70-tal godsvagnar. JTJ har 540 medlemmar.

Under sommaren kör de varje söndag från juni till augusti turer för besökare med loken och vagnarna på en sex kilometer lång museijärnväg i Jädraås. Museijärnvägen är det som finns kvar av Dala Ockelbo Norrsundets järnväg.

– Vi visar och kör järnvägstrafiken som den kördes under 1920- och 1930-talen i Sverige. Förra året hade 6 580 besökare, vilket var det bästa resultatet på 16 år. Det kommer många barnfamiljer och många mor- och farföräldrar som vill visa sina barnbarn hur det var när de växte upp. Vi kan ge dem en upplevelse och en resa i historien, säger Christer Lundquist.

Har ett Mallet-lok

JTJ har ett Mallet-lok som är tillverkat år 1910 och som behöver renoveras för att kunna tas i drift. Ångloket gick på Dala Ockelbo Norrsundets järnväg och användes fram tills att järnvägen lades ned år 1970.

JTJ hoppas kunna samla in pengar så att de kan göra de reparationer som behövs. Ånglokets främre panngavel behöver bytas, ett nytt sotskåp tillverkas och en ny tubsats monteras. Ångpannan är dålig, för att det sot som bildas vid koleldning innehåller svavel och det tillsammans med luftens fuktighet bildar svavelsyra. Syran har frätt så mycket på panngaveln att pannan blivit oanvändbar.

– Renoveringen beräknas gå på mellan 400 000 och 500 000 kronor, säger Bo Johnsson, maskinansvarig i JTJ.

Mer läsning

Annons