Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många järnvägsövergångar saknar bommar

Det finns tusentals järnvägsövergångar i landet som saknar bommar – och att sätta upp bommar vid alla övergångarna är en omöjlighet. Det berättar Lennart Helsing på Trafikverkets presstjänst.

– Men vi strävar alltid efter att de ska bli färre.

Annons

Övergången där olyckan inträffade har ljud- och ljussignaler. Däremot saknas bommar, som kanske hade kunnat förhindra olyckan.

Lennart Helsing förklarar att även om många tror motsatsen är en mycket stor del av landets järnvägsövergångar obevakade och saknar både bommar, ljud- och ljussignaler.

Många av dem finns på mindre vägar, en del av dem enskilda, som inte är så hårt trafikerade.

– Om vi har omkring 6 000 övergångar i hela landet är det knappt hälften som har någon form av reglering och drygt 2 000 som har bommar, säger han.

Att se till att alla mer eller mindre farliga övergångar får bommar är enligt Helsing helt omöjligt, bland annat av ekonomiska skäl.

– Däremot pågår arbetet alltid med att hitta lösningar för att minska antalet obevakade övergångar, genom att hitta andra gemensamma vägar att ta sig över. Det är till exempel vanligt att man helt enkelt gräver av vägen vid en övergång och i stället leder om trafiken.

Trafikverket kommer att göra en egen utredning av olyckan. Eftersom det är en dödsolycka gör man en så kallad djupstudie, för att undersöka alla faktorer som kan ligga bakom olyckan, både hos Trafikverket och hos andra aktörer som till exempel biltillverkare.

– Vi är totalt ointresserade av skuldfrågan men vänder på varje sten för att se om det är något som kan förbättras, för att undvika liknande olyckor i framtiden.

Mer läsning

Annons