Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Måste jag åka tio mil för att betala en räkning?”

/
  • OROLIG. Gunnar Strid i Åmot är orolig över vad som ska hända när lantbrevbärarna inte längre utför kassatjänster. Han har sitt bankkonto hos Nordea i Sandviken. ”Ska man behöva köra dit för att betala en räkning?”, undrar han.

Nu försvinner det sista av Svensk Kassaservice och med det också chansen att uträtta kassatjänster hos lantbrevbäraren. Gunnar Strid i Åmot är en av dem som alltid betalat sina räkningar den vägen och han är orolig över framtiden.


– Man undrar mycket över hur det ska ordna sig nu. Ska jag behöva köra tio mil för att betala en räkning?

Annons

I dag är lantbrevbärarna en viktig länk för många äldre i glesbygden. Genom dem kan man betala sina räkningar, hämta ut sin pension och uträtta andra ärenden. Men i takt med att det sista av Svensk Kassaservice avvecklas, ska också den tjänsten försvinna. Det har väckt stor oro, särskilt bland de gamla.

Gunnar Strid bor i Åmot och han brukar både betala sina räkningar och hjälpa sin äldre syster med pensionen hos lantbrevbäraren.

– Hon har inte en chans att hämta ut den själv så jag brukar hjälpa henne. Men nu vet jag inte alls hur vi ska kunna ordna det.

Själv har Gunnar dessutom sitt bankkonto hos Nordea – som inte finns i Ockelbo utan i Sandviken. Nu är han orolig över att tvingas köra till Sandviken varje gång räkningarna ska betalas.

– Jag är gammal och går inte så bra längre. Och tänk på alla som inte har någon bil. Det kommer att bli problem, den saken är klar.

Han har försökt ta reda på hur det ska lösa sig efter månadsskiftet men tycker att det är svårt. Många säger att den bästa informationen finns på internet men själv har han ingen dator.

– De säger att det ska finnas något kort som man kan betala med, det har jag ju sett på Konsum också. Men personligen är jag nog inte så intresserad av det. Man är gammal och det är svårt att lära sig nya saker och komma ihåg allting.

Han känner också att det är svårt att få ordentliga svar på sina frågor – kanske för att de som är lite yngre tycker det är självklart med bankkort och internet. Men Gunnar Strid är inte ensam om sina problem. Gunlög Nilsson, ordförande för PRO Gävleborg, konstaterar att det är många som har frågor:

– För den som är van vid att röra sig ute och vara med i olika sammanhang kanske det låter jättekonstigt. Men många äldre, framför allt kvinnor, som har väldigt låg pension har aldrig ens haft ett konto utan tagit ut pengarna. De har förvarat dem hemma och sedan delat upp dem i kuvert som de gett lantbrevbäraren vartefter räkningarna ska betalas. Den biten råder det en stor osäkerhet kring i dag. Och för äldre som bor ute i glesbygden och inte rör sig ute så mycket kan en sådan sak som att skaffa ett bankkort vara hemskt krångligt.

Hon betonar däremot att Gunnar och andra som är över 80 fortfarande ska få uträtta kassatjänster hemma. Samma sak gäller för funktionsnedsatta.

– Vi rekommenderar annars att man ordnar autogiro för alla fasta räkningar, och att man ser till att ha ett konto där pengarna går in där de kan dras automatiskt.

– Lantbrevbärarna gör vad de kan för att informera om det här. Men det är ju inte säkert att den alltid går fram. Men om man har frågor eller vill ha hjälp får man gärna vända sig till oss på PRO. Vi har folk i varenda kommun som kan svara på sådana här frågor.

Mer läsning

Annons