Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kommer Daniel och Victoria-souvenirerna

/
  • KUNGLIGA TRASOR. Disktrasorna med de trolovade är av märket Kitsch och på Designforum i Gävle går de åt som smör, avslöjar Malin Rydberg.
  • SÄLJER. T-shirtarna med tryck som handlar om bröllopet mellan kronprinsessan och Daniel Westling säljer bra, tycker Mikael Olsson.
  • TRÖJOR. Kungligt blå, eller svarta med guldtext, är de förlovnings-T-shirtar som Mikael Olsson säljer på marknaderna runtom i landet.

Med mindre än ett år kvar till bröllopet börjar de dyka upp – prylarna med Daniel och Victoria på. Svensk Handel tror att vi kommer att handla bröllopssouvenirer för 2,5 miljarder bara under veckorna runt bröllopet.
– De säljer som smör, konstaterar Malin Rydberg på Designforum om förlovningsdisktrasorna.

Annons

En disktrasa med porträtt av kronprinsessan Victoria och Daniel Westling, omgivna av blomrankor och med en duva som flyger ovanför dem med förlovningsringarna – det har blivit en storsäljare på Designforum i Gävle.

– Vi säljer flera om dagen. Många säger att de inte tänker använda den, de vill inte torka upp saker med Daniel och Victoria. Det är nog vanligt att man bara har den som prydnad i köket, säger Malin Rydberg som avslöjar att många säger sig köpa trasan "till svärmor".

På Ockelbomarknaden fanns också en Daniel&Victoria-tröja till försäljning. Upphovsmannen där är Mikael Olsson som annars säljer prylar med den klassiska Ockelbologgan på. Texten "The boy, the princess, the marriage" står tryckt på en T-shirt.

– Det känns ju lite som en saga det där. När jag först fick idén kändes det töntigt men folk tyckte det var en bra idé. Och den säljer bra, det är inte så många kvar, säger han.

Vykort med det kända paret har också börjat dyka upp och när bröllopet närmar sig väntas en mindre explosion av souvenirer. Svensk Handels uppskattar att försäljningen av bröllopsrelaterade produkter veckorna före, under och efter bröllopsveckan kommer att röra sig runt 2,5 miljarder kronor. I Danmark och Norge såldes det i samband med de kungliga bröllopen allt från påkostade fotoböcker med kungafamiljen till kopior av prinsessans brudklänning och kungliga kalsonger.

Mer läsning

Annons