Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny lag kan stoppa Kuxabussarna

En ny kollektivtrafiklag kan sätta käppar i hjulet för Ockelbos Kuxatrafik som i dag är gratis.
– Vi är oroade för vår glesbygdstrafik, det här är en livsviktig fråga för oss, säger Magnus Jonsson (S) som är kommunalråd i Ockelbo.

Annons

Den nya lagen togs i riksdagen i juni 2010 och börjar gälla 1 januari 2012. Alliansen anser att fri konkurrens kommer att skapa attraktiva linjer som ökar resandet, medan oppositionen hävdar att resenärerna i glesbygden kommer att drabbas hårt då det blir svårare att uppehålla den trafik som inte är lönsam.

Glesbygdstrafiken hotad

I Ockelbo har den nya lagen resulterat i en hel del funderingar bland kommunens politiker.

Magnus Jonsson (S) tar sträckan mellan Gävle och Sandviken som exempel. Bussarna är ofta fulla och sträckan är lönsam. Den lönsamheten har gjort det möjligt för X-trafik, som samägs av länets tio kommuner och landstinget, att satsa på glesbygdstrafik där lönsamheten inte är särskilt stor.

– Varför skulle något bolag vilja köra mellan Åmot och Ockelbo? Det finns ingen stor lönsamhet i det, konstaterar Magnus Jonsson oroat och menar att det finns en risk att bussföretaget kommer att plocka russinen ur kakan och endast konkurrera om de allra mest lönsamma sträckorna.

”Livsavgörande frågor”

Ett annat frågetecken i Ockelbo är hur den nya lagen kommer att slå mot Ockelbos satsning på att erbjuda gratis kollektivtrafik genom att samköra den med skolskjutsar, den så kallade Kuxatrafiken.

– Vi är oroliga för hur kommuners individuella lösningar kommer att fungera med den nya lagen, säger han och nämner också Gävle kommun som låter pensionärer åka gratis mitt på dagen.

Hindrar den nya lagen er från att fortsätta med Kuxatrafiken?

– Det vet vi inte ännu, det är fortfarande ett stort frågetecken för oss. Nu måste vi politiker i Ockelbo sätta oss in i vad detta kommer att innebära för vår lilla kommun och hur vi slår vakt om kollektivtrafiken ute i byarna, säger Magnus Jonsson och fortsätter:

– Det här är livsavgörande frågor om vi vill att byarna ska leva och att inflyttningen ska öka.

Många frågetecken återstår

Trots att lagen snart börjar gälla återstår en hel del frågetecken och inte ens de ledande politikerna i kommunerna vet exakt hur kollektivtrafiken kommer att påverkas.

Innan årsskiftet måste också alla kommuner bestämma hur man ska organisera den nya kollektivtrafikmyndigheten som ska ansvara för kollektivtrafiken. Alternativen är att låta Region Gävleborg, ett särskilt kommunalförbund eller en egen nämnd inom landstinget ansvara för myndigheten.

Trafik som redan upphandlats fortsätter löpa tills kontraktet går ut.

Mer läsning

Annons