Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya ägarna ska få pannkaksfabriken att växa

/
  • NYA. De nya ägarna Peter Ek och Agne Thuresson, från Peken Invest och Thuressons hönseri, är i Ockelbo för att lära sig allt om pannkaksfabriken.

Eftersom pannkaksfabrikens köpare kommer från Öland misstänkte många att de så småningom tänkte flytta verksamheten från Ockelbo söderut. Men Peter Ek och Agne Thuresson har inga

sådana avsikter – de vill

i stället att fabriken växer.


– Tanken är att produktionsvolymen ska öka så pass mycket att det ger ett par nya arbetstillfällen, säger Thuresson.

Annons

Den ena ägaren, Agne Thuresson från Thuressons hönseri, sysslar med fjäderfäproduktion. Den andre, Peter Ek från Peken Invest, har lång erfarenhet från livsmedelsbranschen. En idealisk duo för att ta över just en pannkaksfabrik, kan tyckas.

Men båda två är i vanliga fall verksamma på Öland – med andra ord en bra bit från Ockelbo.

– Den frågan har vi fått, och det är befogat. Men det har aldrig varit vår tanke att flytta verksamheten. Här finns ett bolag med fungerande organisation, som redan påbörjat sin utveckling och är väl positionerat på marknaden. Då finns det ingen anledning att diskutera en flytt, säger Thuresson.

Sedan köpet blev färdigt för två månader sedan har de nya ägarna lärt sig allt om produktionen, varit ute och träffat kunder och skapat sig en bild av vad det finns för framtid för Rask-Annas pannkakor. Och de är optimistiska.

– Debatten kring mat har blivit större och den harmoniserar väl med det vi tycker är viktigt. Man frågar efter naturliga råvaror och här knäcker vi våra ägg, från frigående höns, varje morgon, säger Ek.

Första steget för att utveckla pannkaksfabriken är att utöka kundkretsen – kanske framför allt söderut där de nya ägarna redan har kontakter.

Det finns också idéer om att vidareutveckla sortimentet. Till exempel kanske det blir en pannkaka med fibrer i, så småningom. Och tanken är att man ska få upp produktionsvolymerna i fabriken.

– Det gäller bara att övertyga marknaden om att det här är rätt produkt, till rätt pris. Vi har också konkurrenter, både svenska och utländska.

– Vi hade en affärsrelation med Margretehill under hela 90-talet, så vi kände till bakgrunden och delar många av de förra ägarna Iris och Sören Forsbergs tankar, säger Thuresson.

– Vi kan båda se utvecklingspotentialen i bolaget. Och man gör det kanske också för att man tycker det är roligt att anta utmaningar, säger Ek.

Mer läsning

Annons