Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya datorer ska hjälpa barn att lära sig att läsa

/
  • Fokuserad. Sandra Olsson, 6 år, provar att skriva om vintern på en av de få datorerna som finns på skolan. I bakgrunden sitter läraren Eija och instruerar en av klasskompisarna. ”Det vore fantastiskt om vi kunde få så många datorer att vi kan ha datorer i klassrummen”, säger Eija Karjula om utbildnings- och kulturnämndens plan på att investera i 100 nya datorer nästa år.
  • Berömmer. Läraren Eija Karjala lyssnar när Lisa Åberg läser sin text om vintern. ”Barnen är jätteduktiga, de har bara gått i skolan i 14 veckor men kan redan skriva långa berättelser”, berömmer hon Lisa.

På tio år har inte läromedelsanslaget ökat, men nästa år ska utbildnings- och kulturnämnden satsa på 100 nya datorer.

Det glädjer Gäverängeskolan, som med sina tio datorer har sämst datortäthet.

– Vi måste få fler datorer, konstaterar läraren Eija Karjula, som använder datorerna dagligen med sina 26 förstaklassare.

Annons

Det är torsdag förmiddag och tio elever i årskurs ett på Gäverängeskolan sitter i en korridor framför varsin dator. De har hörlurar på sig och formar läpparna som olika bokstäver.

– Varför blir det rött här, undrar sjuåriga Astrid Waller och pekar på dataskärmen framför sig.

Där har hon skrivit om vintern: ”Vintern är rolig, på vintern kan man åka slalom, bob, pulka och madrass. På vintern kan man ha snöbolskrig”.

– Hur stavas boll?, frågar läraren Eija Karjula och pekar på det rödmarkerade ordet på Astrids skärm.

– B, o, l och ett till l, säger Astrid och skiner upp.

När hon trycker på radera-knappen och provar igen med ytterligare ett l, ljudar datorn tydligt fram det rätta ordet i hörlurarna.

– Det här är toppen. Genom att skriva, lär sig barnen också att läsa, säger Eija Karjula.

Men samtidigt som de tio datorerna i korridoren är upptagna av ivriga ettor som lär sig att läsa invaderas korridoren av barn och lärare på väg till och från lektioner, raster eller matsalen.

– Det här är katastrofalt –att sitta och arbeta i en korridor går inte. Barnen behöver lugn och ro, säger Eija och konstaterar att utbildnings- och kulturnämndens planer på ytterligare 100 datorer till grundskolan är en nödvändig satsning.

– Då skulle vi kunna sitta i klassrummet och jobba hela tiden fast rullande. Dessutom tar vi tid på datorerna från de äldre barnen som det är i dag, säger hon.

– Bäst resultat har man sett när eleverna får fortsätta skriva sig till läsning i tvåan och trean, och med fler datorer skulle vi kunna hålla i projektet, säger Linnéa Stensson, lärare i tvåan.

Bland eleverna är stunden framför datorn en höjdpunkt.

– Det är lättare att skriva på datorn än med penna, säger Sandra Olsson och berättar att hon i bland råkar trycka på fel tangent.

– Men då hör jag att det blir fel ord, säger hon och pekar på hörlurarna.

Mer läsning

Annons