Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockelbo byggs om för 100 miljoner

/
  • Norra Åsgatan är en trång och tungt trafikerad gata i dag. Men när järnvägen dras om kan också väg 272 komma att flyttas.

Väg 272 bort från Norra Åsgatan. Flera persontåg och bättre pendlingsmöjligheter. Nu ser både Banverket och Vägverket över trafiken genom Ockelbo och vill bygga om för över 100 miljoner kronor.

– Det blir många positiva spinoff-effekter, säger Lennart Sikström på Banverket.

Annons

Har du någon gång suttit i ett tåg som stått stilla utanför Ockelbo på grund av tågmöte?

Du är inte ensam. Järnvägen mellan Mo grindar och Ockelbo är enkelspårig och det är redan i dag ett bekymmer för tågtrafiken.

– Det blir flaskhalsar. De snabbare tågen måste ligga och köra bakom de långa godstågen och det korkar igen allting, säger Banverkets projektledare Lennart Sikström.

Inom några år ska Botniabanan tas i bruk och när det sker kommer trafiken längs södra Norrlandskusten att öka rejält.

Eftersom det redan är för mycket trafik på sträckan Söderhamn-Gävle kommer Banverket då att leda över godstågen till Norra Stambanan via Söderhamn-Kilafors.

Det kommer att innebära betydligt mer trafik genom Ockelbo och då räcker dagens enkelspår inte till.

– Vi räknar med att det totalt blir omkring 85 tåg per dygn, blandad trafik. Det tillkommer ett 20-tal tunga, långa godståg. De är 750 meter långa och har en högre axelvikt än i dag. Och det blir svårt på den här sträckan.

Därför vill Banverket bygga om och dra dubbelspår genom Ockelbo.

– Det är inte i första hand för att tågen ska kunna gå snabbare utan för att få upp kapaciteten på banan. Persontrafiken kommer också att få en positiv spinoff-effekt av det här, det kommer att gå mycket smidigare och det blir möjligt med flera persontåg, säger Sikström.

I norra delen av samhället kommer järnvägen att dras om. Det finns fyra olika förslag som alla innebär att järnvägen dras längre österut än i dag.

– Tyvärr är Ockelbo ett riktigt nålsöga. Man kan ju inte göra några avsteg på grund av sjön och naturområden. Men vi måste försöka ordna det här.

Enligt Sikström är det inte så många boende som drabbas av att järnvägen dras om.

– Vi brukar träffa överenskommelser om inköp om banan kommer för nära huset, om man drabbas av buller och vibrationer kan det också bli tal om ersättning eller inköp. Men jag tror det rör sig om väldigt få människor.

Den här veckan kommer Banverkets förslag att skickas ut på remiss till länsstyrelsen. Om allt flyter på kan man sedan börja jobba med järnvägsplanen. Och tidigast om ett och ett halvt år startar bygget av den nya järnvägen.

– Det här är ett jättestort projekt, det ligger i 100 miljoners-klassen, konstaterar Sikström.

Vägverket är också med i projektet och enligt Per-Johan Åström, projektledare på Vägverket, finns det en tydlig vilja att också dra om 272:an norr om bron i samband med den nya järnvägen. Men finansieringen är inte löst ännu.

– Det är en alldeles för stor genomfartsled att ha så mitt i samhället. Det är problematiskt och inte trafiksäkert heller. Vi är med i projektet och vill förändra det, och vi ser gärna att staten skjuter till pengar för det. I dag är det här inte ett av de prioriterade projekt som har finansiering, men man vet aldrig.

Åström ser en chans att finansieringen kan lösas när Banverket och Vägverket under nästa år övergår till det gemensamma Trafikverket.

– Jag skulle kunna tänka mig att sådana här gemensamma projekt som redan finns kan få mera uppmärksamhet. Kanske kan det leda till att vi får pengarna.

Mer läsning

Annons