Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockelbo har fått reklam värd miljoner

/

Ockelbo kommun har fått massor av gratisreklam i samband med bröllopet. För att ta reda på hur mycket har kommunen beställt en räkning över hur ofta Ockelbo nämnts i rikspressen.

– Gratisreklamen är värd många miljoner omräknat i annonsvärde, konstaterar medieanalytikern Andreas Leifsson.

Annons

Ockelbo kommun betalar ungefär 70 000 kronor för dagliga nyhetsbrev där medieanalysföretaget Infopaq redogör för hur ofta Ockelbo förekommer i media i samband med bröllopet och vilket annonsvärde all gratispublicitet har.

Räkningen, som pågår mellan 24 februari och 30 september 2010, innefattar 300 tryckta källor och bloggar och medieanalytikern Andreas Leifsson som genomför undersökningen menar att Ockelbo har fått enormt mycket gratisreklam.

Tio gånger mer än Sandviken

– Jag skulle gissa på tio gånger så mycket som Sandviken fick då melodifestivalen arrangerades där, säger han och poängterar att han inte kan uppge annonsvärdet i kronor och ören förrän undersökningen är klar den sista september.

Under melodifestivalens tävlingsvecka publicerades det totalt 648 artiklar om Sandviken i olika webbmedier vilket gav ett annonsvärde på 7,2 miljoner kronor för kommunen.

– Och Ockelbo kommun har fått mångdubbelt mer reklam än den veckan, säger Andreas Leifsson och menar att publiciteten också har genererat ett stort intresse för kommunen.

– Nu kanske folk väljer 272:an genom Ockelbo i stället för att åka E 4. Nio av tio svenskar vet numera att Ockelbo existerar, konstaterar han.

Mer läsning

Annons