Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pressade åkerier tvingas lägga ner

/
  • Magnus Wåhlstedt har sitt kontor hemma, och hyr numera ut sig som chaufför till andra åkerier. Att ha egna lastbilar bar sig inte, eftersom att ersättningarna är så pressade.
  • Magnus Wåhlstedt har sitt kontor hemma, och hyr numera ut sig som chaufför till andra åkerier. Att ha egna lastbilar bar sig inte, eftersom att ersättningarna är så pressade.

Efter nästan femton år i åkeribranschen sålde Magnus Wåhlstedt sina lastbilar. De allt mer pressade ersättningarna gjorde att det inte bar sig längre.

Annons

Magnus Wåhlstedt har arbetat femton år i åkeribranschen, och hade länge egna last- och anläggningsbilar. Sedan några år tillbaka hyr han i stället ut sig som chaufför åt andra åkerier.

– Att sitta och köra såhär åt andra är bättre än att ha egna bilar. Många har en bil och sitter och kör själv, men då jobbar de fruktansvärt många timmar för att kunna få ut en vanlig lön. Man ska inte behöva jobba tolv timmar för att ha råd med åttatimmars lön, säger han.

Han ser hur ersättningen pressas för åkerierna, till nivåer där inte kostanden för slitage och reparationer räknas med.

– De som sätter priserna idag, det är nästan så att de bara räknar på vad bilen och gubben kostar, och så pressar de priserna till den nivån.

Tidigare kunde priset ligga på 160-180 kr milen för en lastbil, medan en del åkerier i dag kör för under hundra kronor milen, enligt Magnus Wåhlstedt.

– Det är många som brukar skämta om att det är billigare att ta en lastbil än att ta en taxi. Det är svårt att veta hur det går runt för en del, säger han.

Varför accepterar ni så låga arvoden?

– Det finns alltid någon som kör, det spelar ingen roll vilket pris det rör sig om. Folk skaffar sig bilarna och då tycker vissa att det är bättre att det kommer in 400 kr i timmen än inget, säger Magnus Wåhlstedt.

Själv har han tackat nej till en del körningar med för låg ersättning.

– Vi gav ju fan i att sitta och köra ibland om det blev för dåligt. När man är ute och kör så sliter man ju på grejerna, säger han.

Det var kostnaden för slitaget, och de små marginalerna, som fick honom att sälja sina egna bilar och i stället hyra ut sig som chaufför i eget bemanningsbolag.

– Det vart inget över, och mer utgifter än inkomster. Det räcker med en punktering så går man back. En växellåda som pajar bär ju iväg – även om gör det själv så går det på femton, tjugo tusen.

De två långtgående lastbilar han hade, så kallade fjärrbilar, kunde gå 70 000 kronor back i månaden.

– Det var de som sänkte det hela. Du kör inte in så mycket på en dag och får du en utgift på fem tusen så är det nästan allt du har kört in. Det måste ju sättas av till däck, reparationer och sådant.

Själv har Magnus Wåhlstedt inga planer på att lämna branschen, men funderar på sätt att bredda det han gör.

– Jag har börjat annonsera lite om snöskottning och så, tänkte man skulle hitta på lite mer grejer att göra i alla fall.

Mer läsning

Annons