Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prylar från Ockelbo säljer bra efter förlovningen

/
  • UPPSVING. Mikael Olsson som säljer t-shirts, kepsar och toppluvor med den kända Ockelbologgan har ökat försäljningen i sin webbshop sedan förlovningen mellan Victoria och Daniel offentliggjordes.
  • KÄND LOGGA. Ockelbologgan är känd sedan dess att Mikael Olssons pappa tillverkade skotrar och båtar. Nu har sonen tagit vara på den kända logotypen och öppnat en webbshop som säljer alla möjliga typer av prylar med loggan som dekoration.

Det har redan visat sig att det finns pengar att tjäna på prinsturism i Ockelbo. Mikael Olsson som driver en webbshop där han säljer prylar med Ockelbologgan har märkt av ett ökat intresse för sina produkter sedan förlovningen mellan Daniel och Victoria.

Annons

– Kommunalrådet hade en av våra toppluvor i en tv-intervju och samma kväll ramlade det in en massa förfrågningar i vår webbshop. Nu har vi fler beställningar än vi kan leverera, säger han.

Mikael Olsson är son till Kjell Olsson som sålde skotrar och plastbåtar av märket Ockelbo. Numera sträcker sig Kjells försäljning bara till reservdelar till båtarna, men sedan i somras driver sonen webbshopen Ockelbo Collection där han drar nytta av den kända logotypen som hans pappa har patent på.

– Just den här loggan har ju en lång, egen historik. Det var därför jag fick för mig att starta det här, säger Mikael Olsson.

På webbshopen finns det mesta; t-shirts, kepsar och hemstickade toppluvor – alla med det välkända skotermärket som tryck.

– Jag har flest kunder norrifrån. Jag skulle tro att det är människor som har snöskotrar av märket Ockelbo och jag skulle tro att det blir mer båtfolk till sommaren, säger Mikael Olsson.

Men sedan en månad tillbaka har även ett annat klientel hittat till Olssons webbshop och den troliga förklaringen är Daniel Westlings förlovning med kronprinsessan Victoria.

– Det är positivt, jättekul. Just den tisdagen när intervjun med kommunalrådet om förlovningen sändes i tv var det ett väldigt tryck på sidan och intresset har hållit i sig lite.

Kommunledningen har antydigt att de inte vill utnyttja Daniel och Victoria i sin marknadsföring av orten, men Mikael Olsson ser inget fel i att dra nytta av det nyväckta intresset för orten och den gamla logotypen.

Men att trycka upp t-shirts med Daniel och Victoria på tycker han är att gå över gränsen.

– Nej, det tror jag inte blir aktuellt. Ockelbologgan lever ett eget liv och blir det ett större intresse för den på grund av dem så är det jätteroligt, men t-shirtar med dem får någon annan göra, inte jag.

Mer läsning

Annons