Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så många har läst om Daniel Westling

/

Gratispubliciteten haglade över Ockelbo i samband med bröllopsyran.

Varje svensk har läst om Daniel Westlings koppling till Ockelbo tio gånger och annonsvärdet för alla artiklar som publicerades i tryckta medier och på webben under bröllopsåret uppskattas till 48 miljoner.

Annons

Sedan 23 januari har medieanalysföretaget, på uppdrag av Ockelbo kommun, mätt hur mycket gratisreklam Ockelbo fått i media. Resultatet är 1 338 webbartiklar med ett uppskattat annonsvärde på 19 miljoner kronor.

– Det är fantastiskt mycket publicitet, mycket mer än vad vi hade trott, säger projektledaren Monica Järnkvist.

3 345 artiklar
Tryckta medier ingick inte i mätningen, som kostade 70 000 kronor, men medieanalytikern Andreas Leifsson uppskattar antalet artiklar i tryckta medier och på webben till 3 345. Annonsvärdet blir då 48 miljoner kronor och baseras på dagspriset för en normalstor banner under ett dygn, på de webbplatser som artiklarna förekommer.

Flest i Arbetarbladet
Allra flest artiklar har Arbetarbladet skrivit och näst flest har Aftonbladet och Expressen producerat.

Man uppskattar också att varje svensk över tio år i genomsnitt läst om Daniel Westlings koppling till Ockelbo cirka tio gånger mellan 23 januari och 30 september.

– Det är nu det svåra jobbet börjar – att visa att Ockelbo är fantastiskt även när det inte är ett kungligt bröllop på gång, säger Monika Järnkvist. Sofia Wike

Mer läsning

Annons