Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Starka reaktioner på älgjaktslek

/

Djurens Rätt reagerar stark på älgjaktslek i förskolan, en tradition i bland annat Jädraås.
– Ska barnen leka jakt måste de förstå älgens lidande också, säger Roger Pettersson, verksamhetschef hos Djurens Rätt.
Men rektorn i Jädraås tycker att man möter barnens verklighet genom leken.

Annons

Traditionen med älgjakt för förskolebarnen på Jädraås förskola får kritik från Djurens Rätt som anser att älgjaktsarrangemang för barn är smaklösa.

– Det här är inte en lämplig verksamhet att rikta mot små barn, de är för små för att sätta sig in i problematiken. Man prackar helt enkelt på barnen en åsikt, säger Roger Pettersson, verksamhetschef hos Djurens Rätt.

Arbetarbladet skrev i förra veckan om älgjakten på förskolan i Jädraås där barnen satt på älgpass, hade trägevär och letade älgar i skogen. Enligt Djurens Rätt passar de här lekarna inte in i läroplanen där det står att alla undervisning ska vara allsidig.

– Ska man leka älgjakt ska man även berätta för barnen vad jakten innebär för djuren som utsätts för lidande och död. Vi tror att barnen är för små för att ta in det här, och tycker att är bättre om de får leka och uppleva allt positivt istället, säger Roger Pettersson.

Att barnen får ta del av något som ligger dem nära i vardagen, då många i omgivningen jagar, är inte en anledning till att man leker jakt under förskolans tak, enligt honom.

– Det är inte skolans uppgift att förklara vad deras föräldrar sysslar med, det kan föräldrarna själva göra. I skolan ska informationen vara allsidig, säger han.

Men Patricia Lea Myrberg, rektor på Jädraås förskola, anser inte att det är något fel i att barnen leker älgjakt. Hon betonar att älgpassen är byggda på föräldrarnas initiativ samt att barnen letade bilder på älgar och låtsades skjuta en rotvälta. Hon menar även att älgjakten är en naturlig del av verkligheten för byns barn och att det berättigar leken.

– Leken är väldigt viktig för barn och det är där de bearbetar det som de upplever i vardagen. Och jag tycker att vi möter upp barnen i deras verklighet, säger hon.

– Jag har inte frågat på förskolan om de vänder på pannkakan och ser det här ur älgens perspektiv. Men de ska ju följa läroplanen.

Mer läsning

Annons