Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Brandgul återträff

/
  • LANDMÄRKE. Redan vid infarten till Ockelbo finns den första orangea stoltheten, djupt begravd i en snödriva.
  • Senare. Joakim Hålén på en något senare Ockelbomodell.
  • DROG PÅ. Anders Hansson drog på med sin racingmaskin, en 380 RX. Finns bara i tre exemplar.
  • En av tre. Anders Hansson är stolt över sin Ockelbo 380 RX i en specialvariant. Det finns bara tre sådana och han har två av dem.
  • PISTVAKT? Anders Hansson, Nicklas Rosén och Lars-Erik Andersson trivdes i brandgult sällskap vid veteranträffen i Ockelbo.
  • SAMLARE. Anders Engvall från Gävle avvek med sin gamla Linson i helt orört skick.
  • SKOTERFAMILJ. Familjen Hålén i Ockelbo, pappa Sven och sönerna Joakim och Magnus, har tillsammans tio skotrar, varav flera av den gamla modellen. På lördagen fick även nästa generation skoteråkare provsitta: Joakims döttrar Jennifer och Mikaela.

Den orangea revolutionen hade återträff i Ockelbo på lördagen. En efter en rullade rariteterna in till Langbergets motorbana. Namnen varierar: 300, 360, 400. Men färgen är densamma: Orange. Pistvaktsorange.

– Jättekul, jag anade att det skulle komma många, myste Ockelboskoterklubbs ordförande Bo Heimers.

Annons

Den brandgula Ockelboskotern fick ett enormt uppsving på entusiastmarknaden genom tv-serien Pistvakt. En fin Ockelbo 300 kunde på några år stiga från knappt 2 000 till närmare 10 000. Och Ockelbo är givetvis det brandgulaste distriktet i Skotersverige.

På lördagen hade skoterklubben kallat till veteranträff vid motorbanan. Det har hållits sådana förr, men den här gången har de gjort mer reklam för sig via landets skoterklubbar. Och det gav resultat i form av gäster från många orter.

Tindrande ögon

Det tindrade i ögonen på entusiasterna när de såg den ena ”gamskotran” efter den andra rulla in för egen maskin, eller försiktigt lastas av ett släp.

Diskussionerna var genast igång. Kan det där vara originalfjädring det där?

Jonas Tholén från Åmot är en motormångsysslare.

– Bara det surrar är jag nöjd, slår han fast.

På släpet hade han i dag två Ockelbo 300, en nästan i originalskick, den andra rejält ombyggd. I stället för de ursprungliga 15 hästkrafterna ger en motorcykelmotor 75 hästar.

Mycket beundrad blev också Anders Hanssons 380 RX, en racingmaskin med en motor på 440 kubik.

– Det finns bara tre sådana här maskiner och jag har två av dem, berättad ägaren stolt, medan han med iskalla fingrar skruvade på maskinen.

Har 20 skotrar

Men mest uppmärksamhet på veteranträffen väckte nog ändå en katt bland hermelinerna. När Anders Engvall från Gävle skramlade in på parkeringen gick det ett sus bland publiken.

Anders är samlare. Han har omkring 20 skotrar, varav flera Ockelbo. Men på lördagen valde han sin gamla Linson, byggd i Örebro, årtal okänt.

– Den är ofjädrad, så den är inte så kul att köra på hårt underlag. Men den är i originalskick, helt orörd. Jag fick till och med en obläddrad instruktionsbok med när jag köpte den för tre år sedan, berättar han.

Deltagarna i veteranträffen bjöds på en skotertipsrunda och en tur till klubbstugan några kilometer längs skoterleden. Veteranträffen följs nästa lördag upp med en skoter-drive-in-bio vid klubbstugan några kilometer ut i skogen. Duken blir en presenning för några tior uppspänd mellan ett par tallar.

Filmen? Vad trodde du? Pistvakt!

Mer läsning

Annons