Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vindsnabb utveckling

/
  • SPÄNNANDE. Maribell Lindström som bor i Järbo har anställts av Arise Windpower som projektadministratör. ”Det känns jättespännande, det här är jättestort för hela området och många företag kan dra nytta av etableringen”, säger hon medan hon visar runt i parken. Rolf Landström är projektledare för Ockelbo kommuns egna vindkraftsprojekt.
  • STORT JOBB. Att montera armeringsjärnet i ett fundament är ett omfattande arbete. Just vid det här verket, nummer 10, ska fundamentet stå i marknivå och inte grävas ned i marken. I varje fundament monteras mellan 70 och 75 ton armeringsjärn.
  • Dumprar kör grus i skytteltrafik från bergtäkten inne i parken och ut till de vägavsnitt som behöver förstärkas. Totalt ska Arise Windpower investera 3,1 miljarder kronor i parken som kommer att bli en av norra Europas största landbaserade vindkraftsparker.

Jädraås vindkraftspark sysselsätter just nu ett 70-tal personer. Vägar byggs och förbättras och i mars ska fundamenten till de 66 verken börja gjutas.

– Den stora utmaningen just nu är att få logistiken att gå ihop, säger Arise Windpowers projektledare Rolf Grybb.

Annons

I kontorsbaracker vid bergtäkten i Kungsfors sitter just nu en grupp projektledare från Arise Windpower och övervakar miljardbygget av Jädraås vindkraftpark.

Redan i november flyttade Arise Windpowers projektledare Rolf Grybb in i det provisoriska kontoret med enorma grushögar som grannar.

Samtidigt inledde NCC det omfattande arbetet att förbättra och anlägga nya vägar till alla de 66 vindkraftverken, som i maj nästa år ska vara färdigmonterade och producera el.

– Än så länge går allt enligt planerna. Vintern har ju varit väldigt mild så vi har kunnat köra på hela vintern, säger Rolf Grybb.

För att de enorma lastbilarna med de över 50 meter långa vingarna på släp ska ta sig in i parken via skogsvägarna har man beräknat vilka vägavsnitt som behöver förstärkas och breddas.

– Kurvorna får inte vara för snäva, backarna får inte vara för branta och så vidare.

– Att bygga väg är ju inte direkt rocket science, däremot är det en utmaning att planera logistiken så att transporterna kan ta sig fram, säger Rolf Grybb, vars jobb framför allt går ut på att övervaka att alla entreprenörer håller tidsschemat.

– Det är ett roligt jobb, vindkraftsbranschen är oerhört expansiv och utvecklingen går ständigt framåt.

När Arbetarbladet följer med ut parken är det strålande sol och ett par minusgrader.

Vi svänger av vid skylten Mansika mark. En röd bom och en informationstavla med en stor förbudsskylt för obehöriga markerar inträdet till den 40 kvadratkilometer stora parken. På väg in i parken möts vi av enorma lastbilar med grus, armeringsjärn och byggmaterial på släp. Vägen är skumpig och när vi möter en långtradare och tvingas ut i snömodden är det är tur att projektledarens bil har fyrhjulsdrift.

Mitt emellan verk 7 och 9 ligger bergtäkten där väggänget hämtar gruset som används för att förstärka vägarna. Dit åker stora dumprar i skytteltrafik och lastar grus.

Vi besöker armeringsgänget, som befinner sig i den första delparken – Åsen – där tolv verk ska stå. Vid verk nummer 10 har sex killar fullt upp med att montera armeringsjärn.

Trots att det var nära intill vindstilla vid kontorsbarackerna i Kungsfors blåser det ordentligt på Åsen där verk nummer 10 ska stå.

I juni ska det första verket monteras och i maj nästa år tror Rolf Grybb att han kan lämna över till de cirka tio vindkraftsteknikerna, som ska anställas för att sköta driften.

– Minst 20–25 år planeras verken producera el, vad som sker sen med verken vet vi inte i nuläget eftersom utvecklingen går snabbt framåt, säger Rolf Grybb.

Mer läsning

Annons