Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

13-åring har inte varit i skolan på ett halvår

En 13-åring i Sandviken har inte varit i skolan sedan i augusti förra året. Pojken får inte ens någon hemundervisning och familjen har haft svårt att över huvud taget komma i kontakt med någon ansvarig på skolan.


– Jag ska sätta mig in i detaljerna så fort jag kan, säger grundskolechefen Lars Walter.

Annons

Trots allmänna skolplikten finns det i dag många elever i grundskolan som har så hög frånvaro att de i praktiken inte går i skolan alls, så kallade ”hemmasittare”.

I ett aktuellt fall i Sandviken som nu uppmärksammats av både landstingets barn- och ungdomspsykiatri (BUP) och kommunens familjecentral har en 13-åring inte varit på plats i skolan sedan i augusti förra året.

Pojken beskrivs som intelligent. Han har inga läs- och skrivsvårigheter eller problem med att koncentrera sig. Men av andra anledningar har han haft svårt att finna sig tillrätta i skolmiljön.

Försök har gjorts med hemundervisning. Men det har inte heller fungerat. I dag får eleven ingen undervisning alls. Föräldrarna har sett till att pojken gör en del arbete på egen hand. Dessutom har han fått en praktikplats två dagar i veckan. Men någon kontakt med sin skola har han fortfarande inte.

Familjen har trots upprepade försök inte lyckats nå någon av de ansvariga på skolan sedan före jul. Personal på familjecentralen har också stött på utan att någonting har hänt. Nu senast är det en psykolog på BUP som kontaktat skolledningen för att påtala allvaret i situationen.

– Den som är borta från skolan så här länge tappar naturligtvis mycket ifråga om kunskapsinhämtning. Men det glapp som uppstår där går det i alla fall att komma ifatt med. Det är värre med den sociala situationen, säger Claes Harrysson på Sandvikens familjecentral.

Grundskolechefen Lars Walter hade i går precis fått information om ärendet.

– Jag har inga detaljer i frågan men ska sätta mig i det så fort jag kan. Det här är någonting som måste lösas med högsta prioritet.

Enligt Lars Walter blir fallen med eleverna med extrem frånvaro generellt allt svårare och mer komplicerade. Från förvaltningens sida har man tagit upp frågan med politikerna i kunskapsnämnden och börjat titta på den modell som tillämpas i Gävle där skolan samarbetar med socialtjänsten och psykiatrin för att få tillbaka ”hemmasittarna” till skolan.

Mer läsning

Annons