Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

17 mil utan en droppe bensin

/
  • Testar. Det tar några minuter innan jag känner mig trygg med bara två pedaler, men sedan skiljer sig körningen inte mycket från en vanlig bil.
  • Miljövänlig. I dag finns inte många elbilar i Sverige. Men förhoppningen är att det ska bli fler. Snart drar ett projekt med familjer som provar bilen när de handlar igång i Gävle och Sandviken.
  • Tanken. Här ska ingen bensin in. Elbilen laddas upp och klarar därefter att köras i cirka 17 mil. Men för att bilen ska slå igenom måste det finnas laddningsstationer, sådana kan snart dyka upp vid löpcentrumen i Gävle och Sandviken.
  • På väg. Jag fick vara riktigt miljövänlig i några minuter när jag i går provkörde en elbil av märket Think. Förutom att den saknade växlar och gick väldigt tyst så var skillnaden inte så stor jämfört med en vanlig bil.

På fredagen rattade Arbetarbladets reporter en liten gul elbil på grusvägarna utanför Ockelbo. Och redan nästa år kan flera elbilar rulla i Gävle och Sandviken. Bakgrunden är ett nytt miljöprojekt där familjer ska få prova elbilen när de shoppar.

Annons

I dag är elbilar ingen vanlig syn ute på vägarna, men redan nästa år kan de små ljudlösa bilarna svischa förbi i Gävle och Sandviken när Gävle Energi och Sandviken Energi tillsammans med Samkraft, Midroc och Gävle drar igång ett projekt med elbilar i fokus. Som startskott har de lånat en miljöbil av märket Think från bilföretagets vd i Norge för att visa upp. Och redan i går fick Arbetarbladet möjlighet att provköra den lilla gula bilen.

Just den här elbilen klarar sig 17 mil på en laddning och den går tyst som en mus.

– De är nästan så att man får tuta när man kör förbi folk, annars hör de inte att man kommer, säger Lasse Wahlund, fordonsansvarig på Gävle Energi, när vi kör bilen.

För mig som aldrig har kört en automatväxlad bil blir förvirringen stor när det endast finns två pedaler och inga växlar. Men efter att ha tryckt aningen för hårt på gasen och hoppat fram de första metrarna så klarar jag snabbt av att hantera bilen, den är ju precis som en vanlig bil- bara mindre, tystare och bättre för miljön.

– Egentligen så har den ju allt vi behöver. Och är man fler än två kan man sätta in fyra säten, säger Lasse Wahlund.

Elbilsprojektet är en del av branschorganisationen Power Circles arbete med att utveckla svensk vindkraftverksindustri och påskynda övergången till eldriva fordon. Elbilen ska testas i olika sammanhang på flera ställen i landet, i Gävle och Sandviken ska man inrikta sig på shoppingfenomenet.

– Vi ska låta vanliga familjer disponera en elbil under en period och studera deras beteenden, hur det går rent praktiskt och hur familjerna upplever elbilen när de handlar, säger Per Laurell, vd vid Gävle Energi.

Än så länge är projektet i sin linda. Hur arbetet ska läggas upp är inte bestämt och finansiärer måste hittas. Men Gävle Energi är positiva till elbilen och tror att den kan innebära många möjligheter i framtiden.

– Alla vi pratar med är positiva och tycker det här är en bra sak, säger Per Laurell.

Mer läsning

Annons