Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

40 år i kommunen räckte inte när förvaltning organiserade om

När förvaltningen organiserades om så ändrades också "kunskapsprofilen". En medarbetare som jobbat i kommunen i närmare 40 år blev uppsagd. Hennes erfarenhet dög inte längre.
– Medarbetaren klarade inte kraven som nu ställs på tjänsterna, säger Maria Östgren-Forsberg, personalchef i Sandvikens kommun.

Annons

Hon ställs åt sidan trots att bemanningen utökas i samband med organisationsförändringen.

Den kommunala förvaltningen ska nu bli mer "fokuserad" och alla ska jobba mer med utvecklingsfrågor och ta eget ansvar, uppger chefen för den aktuella förvaltningen.

Även administratörerna ska ha högskoleutbildning i fortsättningen. Samtidigt förenklas och digitaliseras mycket av de administrativa uppgifterna, konstaterar chefen.

Den berörda medarbetaren vill inte kommentera fallet. Därför berättar vi inte heller vilken förvaltning det gäller

– Tågordningen har följts, säger Pernilla Bredin, kommunens förhandlingschef.

Facket stöder inte beslutet om uppsägning men går inte vidare till central förhandling.

– Vi är vänt på varenda sten för att hitta öppningar. Men det fanns ingen tänkbar omplacering, säger Tanja Elfström, facklig företrädare.

När kompetenskraven skärptes så fanns inga tjänster som medarbetaren kunde matcha, menar Pernilla Bredin.

Kommunen söker bland annat lärare och socialsekreterare. Kompetenskraven för administrativa tjänster har också höjts, vid de få vakanser som finns krävs det ofta högskoleutbildning, konstaterar hon.

Kommunen är skyldig att ordna vidareutbildning och kompetensutveckling för medarbetarna.

– Men det finns en gräns för det, säger fackombudet Tanja Elfström.

Mer läsning

Annons