Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

75-åriga Airis telefon togs över av oseriöst telekomföretag

/
  • Airi Riskilä lurades av telefonbolaget Telephonia. Först efter att hon begärt ut ljudfilen där man hävdar att hon tecknat abonnemanget backar företaget och avslutar abonnemanget. Till hjälp i kampen mot den oseriösa försäljningen har Airi Riskilä haft väninnan Anneli Sammalisto.

75-åriga Airi Riskilä fick ett telefonsamtal som hon inte förstod mycket av. Inte förrän hennes telefon stängdes av.
Företaget Telephonia har tagit över hennes telefonnummer och skickar inkassobrev på obetalda fakturor.
Först efter polisanmälan och att ljudfilen begärts ut lovar företaget att bryta avtalet.

Annons

Airi Riskilä har hjärtfel och ser dåligt när hon ska knappa rätt på mobiltelefonen. Svårast tycker hon det är att ringa till vårdcentralen med mobilen när det är en massa knappval. Men sedan en tid tillbaka har hon inget val. Hennes fasta telefon har varit avstängd.

Företaget Telephonia anser att Airi Riskilä har ingått ett avtal om att flytta sitt abonnemang från Tele2 till dem.

LÄS ÄVEN: Varorna skulle ingå utan extra kostnad – kostade 14 400 kronor

De har skickat fakturor och nu även inkassobrev, från ett inkassoföretag som är kopplat till företaget självt.

Airi Riskilä minns visserligen att hon talat med företagets säljare i december, men eftersom hon talar väldigt begränsat med svenska förstod hon inte vad samtalet handlade om. Och allra minst att hon skulle ha tecknat ett nytt abonnemang.

– Jag kan inte sova utan ligger vaken om nätterna. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det här. Det här skapar stor oro, säger Airi Riskilä.

Polisen har uppmanat henne att i stället för att betala fakturorna skicka tillbaka dem till företaget och hävda att hon inte är kund hos dem.

LÄS MER: Insändare: Dags att förbjuda telefonförsäljare?

Efter att Arbetarbladet hjälpt Airi Riskilä ta kontakt med Telephonias kundtjänst lovar de att mejla ljudfilerna från de samtal där de påstår att avtalet upprättades.

"Jag har lyssnat på ljudfilen som ligger till underlag för Airis abonnemang och kan konstatera att Airi inte följer med och förstår samtalet. Så detta abonnemang och avtal är avslutat", svarar sedan Telephoniamedarbetaren Mikael Wennberg i ett mejl.

Samma person har också ringt upp Airi Riskilä.

– Men jag vet inte vad det här innebär, jag vågade inte säga något till honom jag bara lyssnade, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Därför känner sig Gulli och Gunnar lurade av Viasat

En dagsaktuell sökning på Airi Riskiläs telefonnummer visar dock att det är en helt annan operatör äger numret, nämligen Lundbaserade aktiebolaget Tele-man AB, ett företag som Airi Riskilä aldrig någonsin haft kontakt med, vare sig på telefon eller i form av fakturor adresserade till henne.

Branschkoden för Telephonia telecom AB är dessutom partihandel med kläder och skodon.

Allt är alltså en enda röra.

– Det är fruktansvärt när man lurar gamla människor på det här sättet och det kan vara förknippat med liv och död att få telefonen avstängd, säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna som bland annat verkar för att få bort oseriös försäljning.

LÄS ÄVEN: Småföretagare lurade på tio miljoner

Han berättar dock att kunden i liknande situation har goda chanser att vinna en tvist med företagen.

– Det finns ångerrätt enligt lag som förutsätter att företaget lämnat tillräcklig information, det är strikta regler kring korrekt information om ångerrätten och bevisbördan ligger på företaget. Finns ingen tydlig information gäller ett års ångerrätt, säger han och fortsätter.

– Innan man stänger av en telefon finns det också strikta krav på information, man måste varna 10 dagar innan avstängningen. En operatör som orsakar konsumenten ekonomisk skada genom ett felaktigt agerande blir skadeståndsskyldig för de merkostnader som kunden har fått.

Anneli Sammalisto är vän till Airi Riskilä och har hjälpt henne i kampen att avsluta det ovälkomna avtalet med Telephonia.

– Förstå hur en människa kan komma i kläm, det är ju fruktansvärt och det här är väl inte första gången någon blir lurad. Det är ju hemskt, säger Anneli Sammalisto.

Mer läsning

Annons