Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ägarna satsar miljoner på förlusttyngda dofter

Doftföretaget med varumärket Björk & Berries och butik i Högbo bruk gick med flera miljoner i förlust också i fjol. Men de rika ägarna har inte tappat tron på affärsidén. I fjol pytsade de in ytterligare 5 miljoner och på fredagen beslutades om ännu en nyemission på 10 miljoner kronor.

Annons

Sedan starten för sex år sedan har bolaget, Natural Fragrance of Sweden AB, visat förluster på sammanlagt över 21 miljoner kronor.

Kvalitetsproblem

I fjol hade ledningen trott på en uppgång. Men kvalitetsproblem sinkade försäljningen.

– Därför har vi nu bytt huvudleverantör, säger Christian Hedborg, styrelseordförande och delägare.

En stor del av råvarorna, som bär, björklöv och honung, hämtas från trakterna runt Sandviken. Där finns också företagets så kallade doftdesigncenter, butik och skyltfönster.

Företaget har dock ingen egen tillverkning.

Hoppas och tror

Christian Hedborg hoppas och tror att den nya leverantören klarar kvalitetskraven. Det blir en viktig bas för en satsning på exportmarknaden.

– Vi har också startat ett produktutvecklingsarbete med nya förpackning och förändrad design, säger han.

Nyemissionen på 10 miljoner kronor riktas till de befintliga ägarna, däribland finansmännen Carl Palmstierna och Patrik Brummer.

– Alla stora ägare har sagt att de ställer upp, säger Christina Hedborg.

Kapitaltillskottet behövs för dels de nya satsningarna, dels att täcka årets väntade förlust.

– Målsättningen är att i varje fall inte gå med stor förlust, säger han.

Öka försäljningen

Målet är också att försäljningen ska öka till cirka 8 miljoner kronor, närmare 30 procent bättre än i fjol.

Christian Hedborg betonar betydelsen av butiken i Högbo.

– Där har vi vår varumärkesplattform. Det är viktigt både i Sverige och internationellt, säger han.

Mer läsning

Annons