Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arenan lider av dålig image

/
  • väntat resultat. ”Jag är inte förvånad över resultatet. Min egen analys är identisk”, säger vd:n Fredrik Granting om resultatet.

Göransson Arena har fått en dålig image trots att den uppskattas av kommuninvånarna. Lösningen: Fler evenemang, ökad tillgänglighet och mer ärlighet. Det visar en marknadsundersökning där drygt 500 Sandvikenbor intervjuats om arenan och Jernvallen.

Annons

Om tre veckor ska Göransson Arena AB:s styrelse fastställa affärsplan för de kommande fem åren. Det strategiskt viktiga dokumentet väntas innebära delvis förändrad inriktning.

500 tillfrågade

Marknadsundersökningen där drygt 500 Sandvikenbor fått tycka till har funnits med som ett viktigt underlag i slutskedet av arbetet med planen.

– Jag är inte förvånad över resultatet. Min egen analys är identisk, säger vd:n Fredrik Granting om resultatet.

Den samsynen ger vissa indikationer om vad affärsplanen kan komma att innehålla.

Ingen multiarena

Framför allt väntas förändringarna gå ut på att få bort bilden av Göransson Arena som en imponerande byggnad som dock blivit mer bandyhall än multiarena och som upplevs som ganska sluten och otillgänglig mellan matcherna.

Öppna kort

Dessutom måste arenabolag och kommun börja spela med öppna kort när det gäller exempelvis ekonomin i stället för att, som det upplevs, lägga ut dimridåer.

82 procent av Sandvikenborna är enligt undersökningen positiva till Göransson Arena. 66 procent uttrycker till och med stolthet över att arenan finns i Sandviken.

Men samtidigt är det bara 20 procent som anser att arenans image är bra.

”Arenans dåliga image beror inte på arenan i sig, utan på sättet som den drivits”, skriver Johan Lundholm, projektansvarig hos Resolvia AB, i sin sammanfattning av undersökningen.

Bredare utbud

Ledordet för vad Sandvikenborna efterfrågar är mångfald. De vill ha bredare utbud och många fler aktiviteter. De telefonintervjuade önskar också bättre information och mer ärlighet kring användning och kostnader.

– Vi måste erbjuda olika typer av evenemang för att tillfredsställa kommuninvånarna. Vi kommer inte att lyckas göra alla glada och nöjda. Men vi måste få betydligt fler att känna sig delaktiga, säger Fredrik Granting.

Mer än bandy

Kan man spela bandy i arenan september-mars och ändå få in fler evenemang och aktiviteter?

– Ja, men det kommer att krävas investeringar i logistik- och omställningslösningar för att arenan ska bli mer tillgänglig och fungera som den multifunktionsarena som den är tänkt som.

Mer läsning

Annons