Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barn med adhd får unik hjälp i skolan

/
  • hjälper barn med neuropsykiatiska sjukdomar. Alf Kågström är skolöverläkare och Monica Blomberg är samordnande sjuksköterska i neuropsykiatri inom Sandvikens elevhälsa som är unik i Sverige genom sitt sätt att hjälpa barn med bland annat ADHD, Aspergers syndrom och dyslexi.

Sandvikens elevhälsa har en unik modell för att ta hand om barn med neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD, Aspergers syndrom och dyslexi.

Barnen får hjälp snabbare och kan vid behov få medicinsk behandling i skolan regi.

Annons

I Sandvikens kommun arbetar man på ett annat sätt än många andra kommuner i landet med att hjälpa barn och ungdomar med neuropsykiatriska problem.

De barn som behöver behandling behöver inte vänta på en tid hos barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) inom landstinget, utan kan få det inom skolans elevhälsa.

– På det sättet kommer vi närmare elevernas vardag, säger skolöverläkaren Alf Kågström.

– Steget över till barnpsykiatrin behövs för en del, men inte för alla. Familjerna är glada att få hjälpen på hemmaplan och så avlastar vi sjukvården.

Nära samarbete

Kommunen har ett nära samarbete med landstinget. Det handlar också om att flera olika yrkesgrupper samarbetar sinsemellan.

– Vi når ett bättre resultat än om var och en försöker på varsitt håll. Och för barnens skull är det viktigt att vi bygger broar så att det inte blir luckor mellan verksamheterna, säger Monica Blomberg, som är samordnande sjuksköterska i neuropsykiatri.

Speciell tjänst

Det är en speciell tjänst inom elevhälsan, som inte finns på många ställen i Sverige, som kommit till genom samarbete mellan Sandviken, Hofors och Ockelbo och landstinget Gävleborg.

I Monica Blombergs uppdrag ingår, förutom att vara med vid utredningarna, bland annat att utbilda föräldrar, lärare, rektorer, politiker och BVC-personal i neuropsykiatriska funktionshinder och vad man kan göra för att underlätta barnens vardag.

Bättre genom kunskap

Större kunskap inom skolan har lett till att man blivit bättre på att upptäcka neuropsykiatriska svårigheter tidigt och även flickor lotsas fram till utredning i större omfattning än förr.

Dessutom ansvarar elevhälsan i Sandviken för medicinering av barn med ADHD och det är unikt eftersom det brukar ligga inom sjukvården annars.

Sverigeledande

– Vi har blivit Sverigeledande på att använda den icke-narkotiska medicinen, berättar Alf Kågström.

– För många barn blir det en påtagligt förbättrad situation både i skolan och på fritiden.

Sandvikenmodellen har så gott rykte att till och med en japansk professor fått upp ögonen för den.

Nyligen besökte barnneurologen Jiri Ono från specialpedagogiska institutet på universitetet i Wakayama Sandviken för att få veta mer om hur man jobbar här.

Mer läsning

Annons