Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bessemers yrkesprogram får kritik

Skolor som inte vet vad eleverna gör på sin praktik och praktikplatser som saknar handledare. Det är en verklighet som många gymnasieelever vid yrkesprogrammen upplever, visar en granskning av Skolinspektionen.

Annons

– Praktiken är jätteviktig och det här visar att vi måste förbättra oss, säger Magnus Höjier, gymnasiechef i Sandvikens kommun.

Skolinspektionen har intervjuat 120 elever på 39 av landets gymnasieskolor med yrkesprogram. Resultatet har blivit ytterst nedslående, anser Sture Löf, projektledare på Skolinspektionen:

– En elev som på ett år varken får besök eller samtal från lärare – det tycker jag är uppseendeväckande, säger han till TT om ett av de exempel man stött på.

Samarbetet brister

En av de granskade skolornas yrkesprogram är Bessemergymnasiets omvårdnad-, industri och elprogram i Sandviken. Här har Skolinspektionen påpekat brister i uppföljningsansvaret mellan eleverna och skolan.

– Praktiken är ett viktigt utvecklingsområde och det är bara att konstatera att vi måste bli mycket bättre på det här området. Vi måste hitta ett system av rutiner när det gäller uppföljningen, säger Magnus Höijer, gymnasiechef i Sandvikens kommun.

Fler besök

Att göra fler besök på elevernas praktikplatser och att se till att praktikplatserna har handledare är något som Bessemergymnasiet ska jobba vidare med, menar Magnus Höijer.

– Vi kan inte tvinga praktikplatser att ha handledarna eller att de är utbildade men vi ska erbjuda det, säger han.

Konkret ska minst 15 av cirka 100 veckor genomföras på en arbetsplats, så kallad APU, för de elever som går ett yrkesförberedande program. Elva av de 39 skolorna lyckades inte ens erbjuda en praktikplats till dess elever, visar Skolinspektionens granskning som är den första i sitt slag.

Men Sture Löf pekar också på en rad brister för de elever som kommer ut på praktik, förutom att kontakten är mellan skola och elev är undermålig:

– Rektorerna på respektive skola tar inte ansvaret fullt ut, där måste det bli bättre. Konsekvensen av allt detta blir att eleverna får sämre yrkesförberedelse och betygen inte blir likvärdiga, säger han.

Mer läsning

Annons