Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilköpareförloradetvist medbilfirma

Den nyköpta bilen hade gått 1 500 mil mer än vad mätarställningen visade. Då anmälde Dritan Braushson bilhandlaren till Allmänna reklamationsnämnden.


Men nämnden ger bilhandlaren rätt och bedömer att tillräcklig information har lämnats till kunden.

Annons

Dritan Braushson anmälde Gösta Samuelsson bil i Sandviken AB till Allmänna reklamationsnämnden när han upptäckte att hans nyköpta bil hade gått 1 500 mil längre än vad mätarställningen visade. Bilens mätare var bytt och i stället för att ha rullat 3 100 mil hade den gått 4 500 mil.

Arbetarbladet har tidigare berättat att Dritan kände sig lurad efter upptäckten. Enligt honom hade han inte fått någon information om den egentliga körsträckan, inte heller ska han ha fått någon ordersedel på bilen.

Bilhandlaren säger däremot att de informerade om den faktiska körsträckan via bland annat ordersedlar, prisskylt, trafiksäkerhetsgarantin och fakturor.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden gett Gösta Samuelsson bil i Sandviken AB rätt i tvisten. Nämnden menar att bilhandlaren genom dokumentation visat att de gett tillräcklig information vid försäljningen.

– Vi har hela tiden ansett att vi har agerat rätt. Det är skönt att ha det svart på vitt, säger Jörgen Lundborg, platschef på Gösta Samuelsson bil i Sandviken AB.

Mer läsning

Annons