Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bluffande asfaltsläggare är tillbaka i Sandviken

/

De irländska asfaltsläggarna är tillbaka.

Polisen, facket och konsumentvägledningen är alla överens om att man absolut inte ska anlita de oseriösa företagen som i år erbjuder ”professionell hjälp” med plattsättning till oerhört låga priser.

Annons

Polisen i Gävleborg är medveten om att de irländska asfaltsläggarna, som förra året vräktes från Valbo köpcentrum och flera campingplatser, är tillbaka i stan.

– De kom till Gävle i början av sommaren och nu har de åkt vidare till Sandviken, säger Mikael Hedström, presstalesman på polisen i Gävleborgs län.

Han berättar att firmorna, som i år ägnar sig åt plattsättning på uppfarter och liknande, har anlitats flitigt i både Gävle och Sandviken. Polisens uppgift är att se till så att sällskapen inte skräpar ner, inte begår några trafikbrott och har alla id-handlingar i ordning.

– Och än så länge bryter de inte mot några lagar så vi kan inte göra så mycket.

– Det är ju ingen som anmäler till oss att de anlitat svartjobbare och sedan är missnöjda för att arbetet inte blir färdigt eller dåligt, säger Hedström.

– Det är vi dumma svenskar som ställer till det när vi anlitar de här blufföretagen.

Roger Hedblom, som är ombudsman på Byggnads i Gästrikland, berättar att han fått flera samtal från upprörda kunder som inte är nöjda med arbeten som de irländska kringresande plattsättarna har utfört.

– Jag svarar att vi inte kan göra något åt det. De här blufföretagen har inga kollektivavtal så vi på facket är helt maktlösa, säger han.

– Men jag är chockad att folk vågar anlita de här firmorna. Efter alla varningar så borde folk förstå att man i slutändan tjänar på att anlita seriösa företag, säger han.

Även på Konsument Gästrikland är man förvånad över att irländarna har anlitats under våren.

– Det är blufföretag och oseriösa. Man ska helt enkelt inte anlita dem, säger Peter Arnell bestämt och berättar att missnöjda kunder inte ska vänta sig någon hjälp från konsumentvägledningen.

– Det är ganska meningslöst att vända sig till reklamationsnämnden om något går snett.

– De lämnar ju landet ganska omgående och allt som oftast går det inte ens att komma i kontakt med företagen, säger Peter Arnell.

Mer läsning

Annons