Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bo betalar för utebliven sophämtning

/
  • Besviken på servicen. Bo Wadström är en av de boende i byn Bastfallet utanför Österfärnebo som betalar för sophämtning utan att få några sopor hämtade. Han är arg för att Gästrike Återvinnare skyller på halka, dålig sandning och smal väg när mjölkbil och timmerbil lätt tar sig fram, men framför allt för att man tar betalt för tjänsterna man inte utför.  ”Det är på gränsen till bedrägligt beteende”, säger han.

De boende i byn Bastfallet utanför Österfärnebo betalar för sophämtning utan att få några sopor hämtade.

Annons

Gästrike Återvinnare hänvisar till väderlek och vägbredd men skickar lika stor räkning som vanligt.

– Det är svinaktigt, rent ut sagt, tycker bybon Bo Wadström.

Flera gånger den här vintern har de boende i byn Bastfallet utanför Österfärnebo inte fått sina sopor hämtade. Vägen har enligt Gästrike Återvinnare varit för smal, för hal eller för dåligt sandad.

Några har också fått höra att de har för liten vändplan, detta trots att timmerbilar inte har några problem att vända på dem, enligt Bo Wadström, en av de boende i byn

För att sopbilen ska ha lättare att hämta soporna har Bastfalletborna uppmanats att ställa dem vid byvägen – något som är jobbigt för flera äldre och krångligt för att man enligt miljöbalken inte får frakta hushållssopor i bil hur som helst.

Och inte ens det är någon garanti för tömning.

– Även då vår byväg har varit långt bättre än 272:an, fin och plogad, har sopbilen struntat att tömma här eftersom det inte varit sandat, berättar Bo Wadström.

Mjölkbilen körde

– Mjölkbilen däremot körde här samma dag utan betänkligheter.

Det som gör verkligen gör honom upprörd är att Gästrike Återvinnare inte drar av något på räkningen för de icke utförda sophämtningarna.

– Jag tycker att det är skandal att räkningarna inte justeras automatiskt. Chaufförerna skriver in en anteckning i sitt datasystem om varför sophämtning inte kunde utföras, men sedan händer inget mer.

Bo Wadström har vid ett flertal tillfällen ringt och påtalat saken.

– Men det är ju inga pengar det handlar om, fick jag till svar en gång. Och visst, en sophämtning kanske bara kostar 40 kronor, men när det börjar bli ett antal missade så tickar det iväg. Här bor flera pensionärer och bönder som inte tjänar så gott, säger han.

Han tycker inte att det ska behöva vara så att man som kund själv måste ringa och tjata om att räkningen ska sänkas.

Oacceptabelt

– Alla gör inte det och det kanske är det de räknar med. För mig känns det helt oacceptabelt och på gränsen till bedrägligt beteende.

Thomas Nylund, förbundsdirektör på Gästrike Återvinnare, medger att det varit besvärligt med sophämtningen i vinter på grund av snömängderna, vilket man informerat sina kunder om.

– I regel har vi ändå utfört sophämtningen men några dagar försenat. Exakt hur det varit i Bastfallet vet jag inte, säger han.

En automatisk justering av räkningen är något som man ska undersöka närmare om är möjligt.

– Än så länge är det som gäller att man får höra av sig till oss om sådant här så får man en rabatt på nästa faktura, säger Thomas Nylund.

Mer läsning

Annons