Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bondenära expanderar mitt i krisen

/
  • Satsar på gamla metoder. Mikael och Nils-Erik Dilén har båda långvarig bakgrund som butikschefer. Nu vill de omsätta sina kunskaper till att serva gästrikarna med kött som får tid att tillverkas enligt gamla metoder.
  • Lokal mat. Bara lokalproducerad mat stod på bordet när Bondenära presenterade sina nya planer i lokalerna                                        i Storvik i går. Blivande saluhallsägaren Mikael Dilén och Bjarne Almkvist, regionansvarig för lokal mat på Coop samt Konsum Gävleborg, lät sig väl smaka.
  • Ligger rätt. Den tidigare lantbruksavbytaren Anne Johanssons satsning på närproducerade varor har burit frukt och företaget expanderar nu kraftigt. ”Vi ligger helt rätt i tiden”, säger hon och nämner allt fler medvetna kunder som efterfrågar mat med bra kvalitet.
  • Expansion. Bondenära har vuxit från ett enmansföretag till många olika inblandade. När de senaste planerna laserades i går deltog från vänster franchisetagaren Peter Bergström, webbutvecklaren Pelle Jonsson, grundaren Anne Johansson, blivande saluhallsägarna Mikael Dilén och Nils-Erik Dilén, franchisetagaren Maria Larsson samt Bjarne Almkvist och Nils-Eric Haglöw från Konsum Gävleborg.

Intresset för lokalproducerad mat har inte klingat av i lågkonjunkturen. Nu expanderar Bondenära med webbhandel och nya franchisetagare som knyts till verksamheten.

Storviksföretaget blir även helleverantör till den saluhall som far och son Dilén från Årsunda tänker starta.

– Vi tänker göra kött som på gammaldags vis, säger Nils-Erik Dilén.

Annons

I november ska den nya saluhallen vara i gång men var är inte bestämt än. Nils-Erik och Mikael Dilén, båda med bakgrund som butikschefer, har tittat på olika lokaler i Gästrikland men väljer fortfarande mellan stad och landsbygd.

– Det finns fördelar med att vara på landet. Vi har besökt flera gårdsbutiker och de har många besökare trots att folk får åka långt, berättar Nils-Erik Dilén.

Tonvikten blir på kött från lokala bönder som styckas och förädlas. De vill även producera egna varor som korv, rostbiff och potatissallad. Köttet ska hängmöras, precis som förr för att få smak och konsistens.

– Affärerna är för dåliga på det, tycker Nils-Erik Dilén.

Att det har saknats en fysisk försäljningsplats har Anne Johansson, vd för Bondenära, märkt tydligt. Ofta kommer besökare till lokalen i Storvik där varorna enbart packas och körs ut. Då får hon hänvisa dem till närmaste Konsumbutik.

Två nya franchisetagare har också knutits till verksamheten. Peter Bergström från Storvik, ansvarig för Gävleborg, har en bakgrund som företagare inom pelletsbranschen. Det var hälsoaspekten som fick honom att fastna för ekologisk, närproducerad mat. Hela familjen mår bättre sedan kosten ändrats och yngste sonen slipper helt sina matallergier.

Ansvarig för Dalarna blir Maria Larsson från Gustafs som kommer från IT-branschen.

– Det finns ett jättestort intresse i Dalarna, många vill ha den renare maten. De är också positiva till att de kan beställa i lugn och ro och sedan få hemkört.

Ett växande intresse för lokal mat, trots ett högre prisläge, märker även Konsum Gävleborg som sedan förra året är delägare i Bondenära. Närproducerade varor köps numera in för över 100 miljoner kronor på ett år.

Satsningarna innebär att Anne Johansson tar ett kliv tillbaka. Sedan hon startade Bondenära 2005 har hon varit delaktig i hela kedjan från varupackning till bokföring. Sedan expansionen finns det inte tid till allt.

– Jag ska vara fåraherden som servar min flock, beskriver hon skrattande sin nya roll.

Tanken är att verksamheten ska fortsätta spridas över landet genom webbhandeln och nya franchisetagare.

Mer läsning

Annons