Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brister i behandling av särskoleelever

Avsaknad av motivering och otillräckliga utredningar. Det är brister som Skolinspektionen upptäckt efter att ha gått igenom kommunens beslut om att placera elever i särskola.

Annons

Flera brister har upptäckts i kunskapsförvaltningen behandling av särskoleelever. Efter att ha gått igenom hälften av alla beslut om placering i grundsärskola konstaterar Skolinspektionen att det i flera fall saknas motivering.

"Det är av yttersta vikt att den som berörs av beslutet förstår på vilken grund det har fattats, inte minst för att ta ställning till om beslutet ska överklagas", skriver myndigheten i sin rapport.

Motiveringen ska vara skriftlig.

Innan kommunen fattar beslut om särskola har det heller inte alltid gjorts en tillräcklig utredning. Utredningen ska omfatta pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning.

Skolinspektionen har också upptäckt att särskolans resultat inte följs upp på samma vis som övriga grundskolans.

Det här är brister som Sandvikens kommun nu har tre månader på sig att rätta till.

Mer läsning

Annons