Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busslinjer kan ha lagts ned i onödan

Sandvikens kommun har oväntat fått tillbaka 2 miljoner kronor av X-Trafik för kraftigt minskat skolresande. Glad nyhet? Javisst. Problemet är bara att ingen förstår hur alla pendlande elever tagit sig till skolorna.

Annons

Dessutom kan det vara så att kommunen lagt ned busslinjer i onödan på grund av pengabrist som inte existerat.

Uppgiften att resorna inom grundskolan förra året minskade med 44 procent trots att elevantalet sjönk med bara 10 procent förbryllar både de ansvariga på kommunen och X-Trafiks ledning.

– Det är inte rimligt att det ser ut som det gör. Tillsammans med entreprenörerna håller vi på att undersöka vad som hänt, säger Lars Björling, X-Trafiks affärschef.

För Sandvikens kommun, som betalar skolresorna i förskott till länstrafikbolaget, låter det som en glad överraskning att få tillbaka 2 miljoner när allt är summerat.

– Men problemet är att vi inte kan göra prognoser när det slår så här snett, säger Leif Jansson, förvaltningschef med ansvar för trafikfrågor.

Efterkloka

Både han och Jimmy Rödlund (S), trafiknämndens ordförande, antyder att det kanske inte hade varit nödvändigt att genomföra de omstridda nedläggningarna av busslinjer till exempelvis Säljan-Sätra om det varit känt vad skoltrafiken skulle kosta.

– Om vi vetat det vi vet i dag hade vi i alla fall övervägt det en gång till, säger Jimmy Rödlund.

Glappet mellan elever som fått ut skolkort och det antal som verkligen åkt buss till och från skolan är alltså jättestort. Enligt resestatistiken som ligger till grund för återbetalningen av de 2 miljonerna har bara två av tre elever som kommunen förskottsbetalat för åkt med i bussarna.

– Det förstår vi inte eftersom inget tyder på att det varit en extrem sjukfrånvaro eller att så många föräldrar plötsligt börja skjutsa barnen själva, säger Leif Jansson.

Även vid förra årets summering glappade det kraftigt mellan elever med busskort och registrerade resor. Då förklarade man från X-Trafiks sida det med att de nya kortläsarna som installerades i bussarna hösten 2009 inte fungerat perfekt, alternativt inte hanterats korrekt, under igångkörningsperioden.

– Men nu kan det inte handla om tekniska problem. Det utesluter vi. Men vad som hänt vet vi inte för dagen. Jag kan bara säga att siffrorna inte är rimliga. Vi håller på att reda ut vad som hänt genom att prata med entreprenörerna och gå igenom statistiken för olika linjer, säger Lars Björling.

Mer läsning

Annons