Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busslinjer räddade

/

De länge nedläggningshotade busslinjerna i Sandviken är nu räddade.
I stället blir det nedskärningar inom andra områden.
Vart de 2.2 miljonerna som fattas ska tas ifrån är dock i dagsläget högst oklart.

Annons

Bussresenärerna i Sandviken kan andas ut. Den kraftigt försenade trafikbeställningen för 2009-2010 som kommunen lämnade in i går innebär att det inte blir några förändringar inom stadstrafiken.

– Vi fortsätter gasa på med trafiken och vill inte plocka bort några linjer, säger Jimmy Rödlund (S), tillväxtnämndens ordförande.

Länge såg det annars ut som att det skulle bli nödvändigt att lägga ned linje 17 genom Björksätra-Sätra-Säljan samt eventuellt ytterligare några linjer från halvårsskiftet. Detta sedan kostnaderna för gymnasieungdomarnas skolkort chockhöjts och sprängt trafikavdelningens budget.

Vid två tillfällen valde tillväxtnämnden att skjuta upp beslutet om trafikbeställningen eftersom det var omöjligt att få ihop finansieringen. Då det inte var praktiskt möjligt att hinna kalla in hela nämnden för att göra ett tredje försök fick ordförandeberedning uppdraget att fatta ett beslut innan respittiden gick ut.

Det beslutet blev alltså att behålla all trafik trots att det fattas 2,2 miljoner kronor för att det ska gå runt.

– Vi får försöka trolla med knäna för att hitta en kortsiktig lösning under 2009. Förvaltningschefen får till att börja med i uppdrag att leta fram en 1 miljon kronor. Sedan får vi försöka hitta en mer långsiktig lösning från 2010 och framåt inom skolskjutsberedningen, säger Jimmy Rödlund.

Vad det konkret innebär att underskottet ska hanteras inom skolskjutsberedningen, skolans och tillväxtnämndens gemensamma forum för skolskjutsfrågor, kan Rödlund inte ge besked om för dagen. Men han förnekar att det är aktuellt med tuffare regler och indragna skolskjutsar.

– Det kan exempelvis handla om bättre samordning, säger han.

Tillväxtchefen Leif Jansson är den som nu ska ta presentera alternativa nedskärningar eller intäktsökningar för att bussarna ska kunna rulla vidare som i dag.

– Kan vi inte göra kostnadsneddragningar inom trafikbudgeten blir det den andra halvan som drabbas, konstaterar han.

Det innebär att det nu blir kostnadsjakt inom vuxenutbildningen, arbetsmarknadscentrum, näringslivsavdelningen och turismen.

 

 

 

 

Mer läsning

Annons