Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centrumhandlare oroade över Tunasatsning – Ica har sagt nej till flytt

/
  • Henrik Bergström, butikschef på Intersport i Sandviken, gillar inte storsatsningen på Tunaområdet.
  • Uppgifter till Arbetarbladet gör gällande att Ica fått en informell fråga om de vill flytta till Tuna, men att de tackat nej.
  • Nuvarande ägaren till Ica Maxi är nöjd med placeringen på Mosaiken. Han lämnar dock butiken i slutet av augusti, det är ännu inte klart vem som tar över.

Enligt trovärdiga uppgifter har Ica fått frågan om de vill flytta till Tuna, men sagt nej.
Samtidigt är flera handlare oroliga över satsningen på ett nytt, externt handelsområde och ifrågasätter även behovet av en ny trafikplats vid Tuna.
Företagarföreningen är däremot positiv.

Annons

Arbetarbladet har den senaste veckan på olika vis rapporterat om jättesatsningen på en ny av- och påfart vid E16 i höjd med Järbovägen och Tunaområdet.

LÄS OCKSÅ: Jättesatsning på ny Sandvikenavfart från E16 får kritik

Ambitionerna för Tunaområdet har gått från satsningen på en ren industrietablering till att även inrikta sig mot handel.

På kommunfullmäktige i måndags togs frågan kring en ny trafikplats och det externa handelsområdet upp till diskussion, efter initiativ från moderate oppositionsrådet Hans Olsson. Han har ifrågasatt samhällsnyttan och varit kritisk till hur ett nytt handelsområde påverkar butikerna centrum.

LÄS OCKSÅ: Peter Kärnström (S): Att kommunen lägger 40 miljoner på en ny av- och påfart vid Tuna ger samhällsvinst

Han fick inget som helst gehör från politikerkollegorna, varken från sitt eget parti eller något annat. Men nu visar det sig att flera butiksägare i stan delar hans oro.

Intersport är en av de större aktörer som är öppet kritisk till hela Tunaprojektet.

– Vi har varit emot hela tiden. Jag vet inte hur kommunen tänker, men det här kommer ju dra isär stan ännu mer. Bygghandel kanske kan passa där ute, men jag ser ingen anledning att flytta dit affärer liknande Ö&B. Jysk flyttar ju till Mosaiken nu, när det finns plats kvar är det väl bättre att satsa där. Det är ju också gångavstånd till centrum. Det hade ju kunnat få folk att röra sig häromkring, säger Henrik Bergström som är butikschef för Intersport på Dalbacken 21.

En trafikplats är han också skeptisk till.

– Det är ju många kunder som stannar till bara för att de åker förbi här. För handeln i stans skull vill vi ju ha trafiken, om trafiken är ett problem kan man väl bygga den där bron över kanalen som varit på förslag i stället för att helt leda ut trafiken från stan.

En annan väletablerad handlare som vill vara anonym är också upprörd.

– Gör tvåfiliga cirkulationsplatser på Gävlevägen i stället så är trafikproblemen lösta. Sedan är det väl bättre att göra i ordning det köpcentrum som redan finns på Mosaiken. Satsar man på handel i Tuna kan vi lika gärna slå igen centrum. Vi har ju redan många affärer i Sandviken, men de ligger spridda. Öppna för biltrafik i stan i stället, eller gör som Rättvik ha gågata på sommaren och biltrafik på vintern, säger han och upprepar.

– Blir det ett köpcentrum där ute på Tuna är det citykärnan som stryker på foten.

Arbetarbladet har säkra uppgifter om att Ica Maxi har fått frågan om de vill flytta till Tunaområdet, men att Ica har sagt nej.

Nuvarande ägaren vill inte kommentera uppgiften, men är öppen med att han är nöjd med placeringen som butiken har i dag.

– Jag tycker vi har ett starkt utbud där vi ligger i dag, vi har Rusta, Dollar Store, Willys och snart Jysk här på Mosaiken, Säger Henric Rydberg.

För Icas del är han är inte så orolig över en eventuell konkurrens vid nya handelsetableringar på Tunaområdet.

– Däremot tror jag inte det kommer vara bra för centrumhandeln, säger Rydberg.

LÄS OCKSÅ: Handlarna säger nej till jätteinvestering

Redan 2013 protesterade handlarna mot Tunasatsningen. Då var det Marknadsplats Sandviken som inte längre finns kvar som uttalade sig kritiskt i Arbetarbladet.

Ann-Louise Kleen som numera är ordförande i företagarföreningen är dock i grunden positiv till en satsning på trafikplats och handelsområde på Tuna.

– Alla satsningar är bra om de ger effekt. Men det är viktigt att vara väldigt noga vilken sorts handel man tillåter på Tuna för att inte dränera centrum. Kommunen måste vara tydlig med vad som ska ligga vart och göra en analys av vilka möjligheter respektive hot det medför, säger hon och fortsätter.

– Sen är det inte Kungsbergettrafiken som är problem på Gävlevägen. Jag tror inte man ska hoppas en ny trafikplats löser de problemen, säger Ann-Louise Kleen.

LÄS OCKSÅ: Så lever Tunajakten vidare – nya företag i siktet

Tunasatsningen beräknas kosta omkring 80 miljoner kronor. Då ingår trafikplats, rondell, infrastruktur, marknadsföring och projekteringar från start för drygt 20 år sedan fram till och med 2018.

Många kommentarer på Facebook till Arbetarbladets artiklar om Tuna visar att det finns många Sandvikenbor som verkligen längtar och tror på en ny trafikplats.

LÄS OCKSÅ: Beijer ensamt på Tuna i två år

Mer läsning

Annons