Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåliga betyg trots mycket pengar

Höga kostnader, många lärare – men dåliga betyg.

Det är den bild som ges av Sandvikens gymnasieskola i en mycket kritisk revisionsrapport.

Enligt revisorerna har gymnasieskolan ett ledningsproblem som nu måste lösas.

Annons

Sandvikens kommun har sedan några år tillbaka en skenande kostnadsutveckling för sin gymnasieskola. Jämfört med standardkostnaden för landets samtliga gymnasieskolor är priset 13 miljoner högre i Sandviken. I förhållande till kommuner med liknande struktur som revisorerna jämfört med är priset 17 miljoner högre.

Det stora problemet är att satsningen på många lärare och stora lokaler inte betalar sig i form av bra betyg. Tvärtom ligger den genomsnittliga betygspoängen i Sandviken under både rikssnittet och jämförelsekommunernas resultat.

– Vi ställde frågan om hur det kan komma sig när vi presenterade rapporten för politikerna i kunskapsnämnden. Men vi fick inget svar, berättar Jan Hiller, ordförande för de förtroendevalda revisorerna.

Brister i styrningen

Enligt revisionsrapporten brister det i styrning, uppföljning och kontroll av hur pengarna används inom skolan. Eftersom framförhållningen är dålig tar det exempelvis för lång tid att minska personalkostnaderna när elevantalet sjunker.

Flertalet av de intervjuade har sagt att de saknar visioner för gymnasieskolan och att kunskapsnämnden inte tillräckligt tydligt talat om hur gymnasieskolan ska se ut. Någon strategisk handlingsplan finns inte och kommunens skolplan ”Röda tråden” är inaktuell.

Bristfällig information

Lärare som intervjuats i samband med granskningen har uppgett att informationen från ledningen är bristfällig och att de själva inte blir sedda i sina klassrum.

En genomgående uppfattning verkar vara att gymnasiet är lågprioriterat av den politiska ledningen.

Finns ledningsproblemet på den politiska sidan eller på tjänstemannasidan?

– Det måste de själva avgöra. Men det yttersta ansvaret har naturligtvis nämnden, säger Jan Hiller.

Ann-Catrin Brockman (S), kunskapsnämndens ordförande, är inte överraskad över kritiken.

Händer mycket nu

– Mycket av det som står i rapporten är sådant som vi är väl medvetna om och redan jobbar hårt med. Eftersom vi har en ny skolchef och en ny gymnasiechef händer det också mycket just nu.

Ann-Catrin Brockman har själv ingen klar uppfattning om varför Sandvikens gymnasieskola levererar så dåliga resultat per satsad krona.

– Jag vet inte varför det är så, säger hon.

Mer läsning

Annons