Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför känner sig Gulli och Gunnar lurade av Viasat: "Han skulle ha sig en riktig åthutning"

/
  • En försäljare från Viasat knackade på hos Gulli Engvall, 84 år, och berättade att deras nuvarande leverantör av tv-kanaler skulle lägga ner. Försäljaren erbjöd henne att skriva på för dem i stället.
  • Per Aldenby bor ute i skogen Kungsberget och Jädraås. Han känner sig också lurad av Viasats försäljare.
  • Gulli Engvall, 84 år, och hennes man Gunnar och berättar om deras krångel att få köpet hävt.
  • Per Aldenby bor ute i skogen kungsberget och Jädraås. Han känner sig också lurad av Viasats försäljare.

En försäljare från Viasat knackade på hos Gulli Engvall, 84 år, och berättade att deras nuvarande leverantör av tv-kanaler skulle lägga ner. Försäljaren erbjöd henne att skriva på för dem i stället.
– Det gjorde jag men när jag sedan tog kontakt med Hoforshus så berättade de att den nuvarande leverantören inte alls skulle sluta.

Annons

I det relativt nybyggda hyreshuset i Torsåker sitter Gulli Engvall, 84 år, och hennes man Gunnar och berättar om deras krångel att få köpet hävt.

– Försäljaren stod här och ljög mig rakt upp i ansiktet och har gjort det med flera hyresgäster i husen runt omkring, säger Gulli.

– Vi är gamla och litar på folk, han skulle ha sig en riktig åthutning.

Läs även: Ingvar slipper viasat avtal

Det var i november som säljaren gick runt i området och försäkrade de boende om att deras kanaler skulle försvinna inom en snar framtid.

Då Gulli fick reda på att det var ren lögn så började en lång väg för att få upprättelse.

– Det brukar nästan vara omöjligt att upphäva sådana här kontrakt men för några dagar sedan fick vi det upphävt, säger Gulli Engvall.

– Men jag har ingen aning om varför den blev upphävd.

De har gått tillbaka till Canal Digital men det har blivit 49 kronor dyrare än innan.

Läs även: Gratis laptop blev dyr

Per Aldenby bor ute i skogen mellan Kungsberget och Jädraås. Han känner sig också lurad av Viasats försäljare. För ett halvår sedan ringde en försäljare till honom och erbjöd ett annat abonnemang än det han redan hade hos företaget.

– De sa att jag skulle få bättre bild och att det var gratis första halvåret om jag tog ett HD-abonnemang så jag hoppade på det, säger Per.

– Nu har jag ingen HD-tv men det visste jag inte då, så bättre bild har jag inte fått, dessutom har det blivit dyrare efter gratishalvåret än vad jag uppfattade att det skulle bli.

På tisdagseftermiddagen ringer Per till Viasat igen och får då abonnemanget upphävt.

– Jag pratade med en sådan trevlig norrlänning som sa att han skulle ordna det, säger Per Aldenby.

– Nu kan jag åka iväg och köpa mig en liten ost.

Läs även: Konsument Gästrikland

Enhetschef på konsument Gästrikland, Sara Stenquist, berättar att klagomålen på distansaffärer som telefon-, dörr- och marknadsförsäljare är vanliga. Förra året hade de sju förfrågningar som handlade om just Viasat. Det innebär inte nödvändigtvis att de i slutändan brustit vad gäller den lagliga delen.

– Man ska läsa igenom avtalen noga, det händer att konsumenten uppfattar att överenskommelsen med försäljaren om något annat än vad som står i avtalet, men det är ofta svårt att bevisa.

Det händer regelbundet att konsumenten uppfattar att hen kom överens med försäljaren om något annat än vad som står i avtalet, men det är ofta svårt att bevisa.

– Har jag då skrivit på avtalet så är det ju det som står i avtalet som gäller.

För att öka konsumentens rättigheter ändrades distansavtalslagen förra sommaren, vilket gör att du har 14 dagars ångerrätt vid köp som sker på så kallade tillfälliga försäljningsplatser.

– Företaget ska upplysa dig vid försäljningstillfället att du som konsument har 14 dagars ångerrätt, säger Sara Stenquist.

– Låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen det.

Viasat berättar via sin presschef Susanne Nylén.

Hur ser ni på att försäljare går runt och säljer abonnemang till människor genom att tala osanning?

– Det är självklart inget vi står bakom och den berörda säljaren är kontaktad i ärendet. Detta är emot våra värderingar och vår policy. Vi har inget att vinna på att inte ha nöjda kunder.

Vad får försäljarna för utbildning och för hållningsorder av er?

– De får en utbildning och tydliga riktlinjer för vilka etiska regler som gäller samt hur vi skapar en trygg kundkontakt.

Hur tydlig ska de vara vid telefonförsäljning? Då gamla människor inte uppfattar att gått med på ett abonnemang.

– Vi ska vara tydliga, ställa frågor, återupprepa vad vi kommit fram till

Mer läsning

Annons