Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De tror på konst och affärer i kombination

/
  • Modellfoto. Linnéa Elfström och Semra Dedic är två av de handplockade modeller som Simon Färdeman och  Emil B Wiman använder i en film som  nu ska visas i några särskilt utvalda ungdomliga miljöer under en femveckorsperiod.
  • Filmar glasögon. Erik Stockselius och Nils Dahlqvist agerar glasögonmodeller i en av sekvenserna i den film där UF-företagarna Emil B Wiman och Simon Färdeman visar att det går att kombinera estetiska talanger med affärsmässigt tänkande.

Simon Färdeman och Emi B Wiman är esteterna som tidigt visat att de kan göra affärer av sina konstnärliga talanger.
Inom ramen för Ung företagsamhet har de båda gymnasieeleverna gjort en lönsam rörelse av en affärsidé byggd på konst, musik, film och design.
– Det är en utmaning att kombinera kreativitet med business, säger 18-åringarna.

Annons

Sandvikens skolor är av tradition både aktiva och framgångsrika inom Ung företagsamhet (UF), en satsning där gymnasieungdomar under ett års tid får prova på att starta och driva företag under realistiska former.

Normalt är det elever från samhällsprogrammets ekonomiska gren och Göranssonska skolans tekniskt inriktade utbildning som brukar visa tidiga entreprenörsanlag.

Men i årets UF bryts mönstret av esteterna Simon Färdeman och Emil B Wiman, som vill visa att även konst och affärer med fördel kan kombineras.

– Tidigare är det bara två estetgrupper som varit med i UF. Ingen av dem gick i mål. Nu har vi tänkt oss att det ska bli tredje gången gillt, skrattar Emil med efternamnet Wiman och som, jodå, mycket riktigt, är son till den kände entreprenören och tidigare ambulanstillverkaren Anders.

Nyckeltal och produktlanseringar var dock inte de vanligaste samtalsämnena mellan far och son när Emil växte upp.

– Nej, pappa jobbade mycket och när han var hemma pratade vi inte precis marknadsföring vid matbordet. Men han har så klart inspirerat både mig och Simon genom att visa att man kan gå långt med ambitioner och idéer.

Emil har valt inriktningen bild och form och kan tänka sig en fortsatt utbildning som kläddesigner. Simon läser film och tv.

De båda gymnasieesteterna har kombinerat sina respektive specialiteter i ett företag som producerat en musiksatt film med handplockade modeller där kläddesigners och lokala företag exponerar sina produkter.

Under en femveckorsperiod ska filmen visas för en ungdomlig publik på en gymnasieskola, en nattclub, ett café och på biblioteket.

– Vi vill exponera unga kreatörer och hjälpa dem att nå ut till en modern publik samtidigt som företag som vänder sig till den här målgruppen får chansen att visa upp sina produkter, företagsnamn och miljöer, berättar Simon Färdeman om affärsidén.

Produktionen och försäljningen har gått så bra att Emil och Simon nu är sugna på att omvandla sitt SE Film från ett UF-företag till ett aktiebolag.

– Vi har lärt oss enormt mycket under tiden som vi jobbat med företaget. Eftersom vi som esteter inte läser företagsekonomi har vi fått lära oss allt från grunden.

Emil och Simons erfarenhet inför premiärvisningen 20 mars är att konstnärligt lagda personer som vill bli framgångsrika som exempelvis designers också måste lära sig att behärska det rent affärsmässiga.

– Det är de som kan både och som lyckas, säger UF-företagarna.

Mer läsning

Annons