Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Demokratin brister i Sandvikens skolor

Dålig elevdemokrati och för stora barngrupper på förskolorna.
Det är två av de saker som Sandvikens kommun väntas få kritik för när Skolverket i dag offentliggör resultatet av den stora tillsynen som gjordes i våras.

Annons

Skolverket gick grundligt tillväga när det i våras var Sandvikens kommuns tur att bli granskad. Fem tjänstemän ägnade flera veckor åt att gå igenom dokument och intervjua elever, lärare, skolledare, politiker, föräldrar med flera.

Resultatet av granskningen och eventuella förlägganden om saker som omedelbart måste åtgärdas blir offentligt i dag på förmiddagen.

Inom skolledningen är man beredd på att få både ris och ros när de ansvariga från Skolverket kommer till Sandviken för att själva presentera materialet.

– Skolchefen Barbro Berglind fick redan i juni en preliminär rapport i form av ett arbetsmaterial som hon skulle kommentera, berättar Kåre Skantz på kunskapskontoret.

För stora grupper

Inte oväntat får Sandvikens kommun kritik för att barngrupperna på förskolor och fritidshem är för stora. Något som i många år kritiserats även från föräldrahåll.

– Det är inte mycket som verksamheten kan göra någonting åt. Där är det helt och hållet politiska beslut som styr.

Väntad kritik får skolorna också för att resultaten är för dåliga i förhållande till de förutsättningar som finns i Sandviken.

Dåligt elevinflytande

Lite mer oväntat är det att Skolverket kritiserar Sandvikens kommun för att ha ett dåligt elevinflytande. Detta trots att elevdemokratin länge stått mycket högt på den politiska prioriteringen för skolfrågor.

– Det kanske har att göra med att elever, lärare och politiker inte alltid menar samma saker när de pratar elevdemokrati och inflytande, funderar Kåre Skantz.

Även ros

Men skolledningen har också fått förhandsindikationer om att kommunen har rosor att vänta för hög personaltäthet och utbildningsnivå, trivsel, trygghet och bra satsningar inom ämnet matte.

– I stor sett har vi en väldigt bra skola. Men jag vet att skolledningen ser fram emot att få den här rapporten och därmed råd om vad som behöver rätas upp, säger Kåre Skantz.

Mer läsning

Annons