Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Driftstörningar upprör Bredbandsbolagets kunder i Sandviken: "Ska inte vara på det här sättet"

/
  • Arkivbild från år 2000, då Arbetarbladet berättade om en bok som Gillis Andersson skrivit, om Gästriklands tvåtusenåriga historia.

Efter att en nätverkskomponent slutat att fungera blev hundratals kunder utan bredband och tv i Sandviken i förra veckan. Och problemen har fortsatt.
– Det ska inte vara på det här sättet, säger Gillis Andersson, 80.

Annons

Sandvikenbon Gillis Andersson använder sig av Bredbandsbolagets tv-tjänst.

– Teven för den äldre generationen, det är en underhållningsfaktor av stora mått, säger han och betonar vikten av att det fungerar.

LÄS OCKSÅ: Unikt mål om blockering av piratsajt

I samband med driftstörningen som enligt Bredbandsbolaget varade mellan förra tisdagen och onsdagen blev hundratals hushåll i Sandviken utan internet, tv och telefoni.

Gillis Andersson har själv varit inne på hemsidan och tittat på täckningskartor över driftstörningarna. Enligt honom har problemen fortsatt in i den här veckan. Tv-signalen har kunnat fungera i fem minuter för att sedan försvinna.

Beskedet de boende fick då var att Sandviken var den enda platsen i Sverige de haft problem i och att det varit ett kabelbrott som föranlett driftstoppet.

– En kundserviceagent hade gett fel information. Det är riktigt att det inte pågår något kabelbrott just nu, men däremot var det ett i somras, säger Aron Samuelsson, presschef hos Bredbandsbolaget.

LÄS OCKSÅ: Debatt: Lova bredband till alla i Gävleborg

Det verkliga problemet var att en switch, som behövs för att datatrafiken ska fungera, behövde bytas. Gillis Andersson tog själv reda på att det inte kunde handla om ett kabelbrott och är besviken över att inte få veta varför Bredbandsbolaget inte kunnat leverera.

Tidigare i år bytte fastighetsägaren i Gillis hyreshus på Hyttgatan till Bredbandbolaget som tv-leverantör.

– Vi har nog hoppat i galen tunna. Det ska inte vara på det här sättet att ett sånt stort företag inte levererar till kunderna, och sen inte har en nöjaktig förklaring till vad det beror på.

LÄS OCKSÅ: Insändare: Jag blir rädd för internet

Aron Samuelsson säger att Bredbandsbolaget inte fått in några fler rapporter om att det ska vara några problem efter förra onsdagen, då de ska ha skickat ut sms till de som rapporterat in problemen tidigare. De uppmanar nu folk att höra av sig i högre utsträckning när det uppstår driftproblem.

– Jag förstår att folk blir irriterade när det inte fungerar. Det är bra information för oss att få veta det. I det här fallet har vi inte sett att det har varit några problem med våra nät efter att switchen blivit bytt, säger Aron Samuelsson.

TIDIGARE:

2015-10-28: Många utan internet i Sandviken

2015-07-31: Problem med bredband och tv-sändning i Sandviken

2014-03-24: Sandvikens kommun miljoninvesterar i bredband och fler tv-kanaler till äldre

Mer läsning

Annons