Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drottningen rivs när nytt köpcentrum byggs

/
  • NYTT KVARTEr. Så här förvandlas kvarteret runt stadshuset enligt Sandvikenhus vision. På Jerntorget byggs kontors- och affärshus och där före detta baptistkyrkan står i dag blir det ett köpcentrum med H&M och JC som två tänkbara hyresgäster.
  • Hotad. Kommunens alternativ är att rusta eller riva den förfallna kyrkobyggnaden.

Baptistkyrkan rivs och ersätts med ett köpcentrum. På Jerntorget byggs det trevåningshus med kontor och affärslokaler.

Så ser Sandvikenhus vision ut för ”kvarteret Drottningen” runt stadshuset.

– Flera av de butikskedjor vi kontaktat har visat konkret intresse, säger marknadschefen Jenny Glumoff.

Annons

Sandvikens kommun köpte baptistkyrkan för att få kontroll över det strategiskt viktiga markområdet mitt i centrum. Men försöket med att göra om kyrkan till kulturhuset Drottningen blev ett fiasko.

Inom kommunen utreds nu alternativen rusta upp eller riva.

– En sak är säker: Vi kan inte bara låta byggnaden fortsätta stå och förfalla. Då får vi ett tråkigt inslag i stadsbilden, säger kommundirektören Ann-Katrin Sundelius.

Sandvikenhus avslöjade sin vision för det man kallar ”kvarteret Drottningen” i samband ett framtidsseminarium i jubileumstältet på onsdagen. Nämligen att före detta kyrkan och kulturhuset rivs och ersätts av att ett köpcentrum mellan Hyttgatan och Princessfastigheten.

På skisserna finns skyltar inritade för bland annat H&M och JC, butikskedjor som i dag saknas i Sandviken.

– Fler av de kedjor vi pratat med har indikerat intresse, säger Jenny Glumoff.

På andra sidan stadshuset, på Jerntorget, tänker sig bostadsföretaget en lång trevåningsbyggnad längs Odengatan med affärslokaler i bottenplan och kontor på de två övre planen.

Att Sandvikenhus driver frågan förklarar företaget med att det står i ägardirektivet att man ska agera för att stärka Sandvikens utveckling.

– Att utveckla ett köpcentrum skulle fylla ett kommersiellt hålrum och tillföra 150 arbetstillfällen inom handeln.

Sandvikenborna är trogna kommunens egna butiker när de handlar mat och andra dagligvaror. Men när det gäller sällanköpsvaror finns det ett stort utrymme för att öka konsumtionen på hemmaplan. Hela 35 procent av invånarnas pengar spenderas i dag utanför kommungränsen.

Mer läsning

Annons