Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Egen skoldator skapar lust att lära

/
  • datorstund. Även de yngre skolbarnen använder datorerna varje dag. ”Vi räknar matte, skriver historier och letar bilder”, berättar Engla, Alva och Michaela som går klass 1–3. Varje morgon börjar eleverna skoldagen med en halvtimmes datorstund. Då kan de till exempel spela spel, lyssna på musik, lösa korsord, kolla filmer på Youtube eller använda Skype.
  • går i nian. Eva Hjelm och Gustaf Åstedt i nian tycker att lektionerna blivit både roligare och effektivare sedan de fick de egna bärbara datorerna. ”Man hinner mer på lektionerna”, säger Gustaf.

Österfärnebo skola var först ut i kommunen. För snart ett år sedan fick eleverna där en egen bärbar dator.

Det har revolutionerat skolarbetet. Både lärare och elever är överens om att allt går snabbare, är enklare och mycket roligare.

Annons

Det är tisdag eftermiddag och på Österfärnebo skola skriver eleverna i klass 1–3 arbeten om kanelbullar (eftersom det var kanelbullens dag i måndags). Det gör de i presentationsprogrammet Powerpoint på sina datorer.

”Jag är en kanelbulle. Jag är cool”, inleder Axel Andersson och Sven Flodman sin kanelbulleberättelse och bestämmer sig sedan för att försöka hitta en bild på internet på en kanelbulle på en plåt.

– I början av lektionen diskuterade vi ord som kan vara bra att söka på om man ska hitta information om kanelbullar, som bulle, jäsa, plåt och så, berättar läraren Eva Skoglund.

Även lärarna har egen dator

Datorerna har blivit naturliga inslag i skolbarnens vardag i Österfärnebo. Sedan i januari har alla elever från femman och uppåt, och även alla lärare, egna bärbara datorer. Från årskurs sex får de ta med dem hem och använda dem dygnet runt.

Även de yngre barnen har fått tillgång till fler datorer i skolan. Från förskoleklass upp till fyran går det ungefär två elever på varje dator. Datorsatsningen, som kallas för En-till-en, ska pågå i tre år i samarbete med Högskolan Dalarna och sedan bli föremål för forskning.

”Har förändrat skolarbetet”

Tanken är att satsningen därefter ska bli permanent och att alla grundskoleelever i hela Sandviken successivt ska förses med datorer under 2012 och 2013.

– Datorerna har helt förändrat skolarbetet. Nu kan jag nästan inte förstå hur jag gjorde innan vi hade datorerna, säger Mariana Elfving, lärare för den internationella klassen på skolan där eleverna är i högstadieåldern.

Eleverna kan skriva in ord på sitt modersmål och få det översatt till svenska genom lexikon på internet. De har tillgång till rättstavningsprogram och kan få text uppläst för sig genom datorn.

– Datorn sporrar till språkutveckling och det är modern teknik som eleverna tycker om att använda, säger Mariana Elfving.

I nian går eleverna Eva Hjelm och Gustaf Åstedt. De menar att lektionerna både blivit roligare och effektivare sedan de fick de egna datorerna.

– Det är lättare att arbeta nu eftersom man kan söka information på nätet och man hinner mer på lektionerna, säger Gustaf.

– Sen har det blivit tystare i klassrummet. Man lyssnar på musik i egna hörlurar och om man vill ha hjälp kan man be om det via msn, säger Eva.

Några problem med datorer som tappats bort eller gått sönder har det inte varit på skolan.

Mer läsning

Annons