Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekonomiskt bakslag trots bra skidvinter

/
  • GICK UTFÖR. Kungsbergets liftomsättning sjönk förra vintern medan alla skidanläggningar med boende nära liftarna fick kraftigt ökade inkomster. De färska siffrorna från branschorganisationen Slao ger en bra förklaring till hur Kungsbergets ägare tänker med den halvmiljardssatsning som presenterades i förra veckan.

Trots bra backar och fina förhållanden i övrigt var det få som åkte skidor i Kungsberget förra vintern.


Medan landets skidanläggningar i genomsnitt ökade liftomsättningen med

18 procent, backade Kungsberget med sju procent.


– Det visar bara hur viktigt det är med eget boende, säger styrelseordföranden Mikael Rundblom.

Annons

Regnar det i Stockholm chansar man inte och åker upp till Kungsberget över dagen även om solen skiner i Gästrikland och det är gott om snö i backarna. Men har man bokat en stuga eller ett hotellrum för en vecka eller en helg packar man bilen och drar ändå.

Det är strategin bakom den halvmiljardssatsning med fler backar och med 2 500 bäddar som Branäskoncernen nu planerar att genomföra tillsammans med markägare och andra investerare.

Hur Värmlandsföretaget som äger Kungsberget tänker tydliggörs av den statistik för landets liftanläggningar som branschorganisationen Slao offentliggjort den här veckan.

Trots en grön och regnig vinter i Sveriges mest befolkningsrika områden ökade de 15 största skidanläggningarnas liftinkomster med i genomsnitt 18,3 procent. För nästan alla anläggningar med eget boende gick det bra. För anläggningar utan bostäder nära liftarna gick det dåligt.

Branäs med nybyggda stug- och lägenhetsområden hade den näst största inkomstökningen från liftarna med 31,1 procent. Kungsberget hade den näst största minskningen med minus 7,3 procent. På två säsonger har Kungsberget rasat från tionde till sjuttonde plats när det gäller antal åkdagar vid de svenska skidanläggningarna.

– Det var en riktig skitvinter i västra och södra Sverige samt i Danmark där Branäs har sitt upptagningsområde. Men de som bokat i förväg kommer ändå. Planerar man däremot att åka över dagen är det lätt att ställa in resan, konstaterar Mikael Rundblom.

Tillsammans med andra investerare har Branäs Fritidscenter AB satsat 600 miljoner på backar och boende under en femårsperiod. Upplägget kopieras nu i Kungsberget.

– Strategin för Kungsberget är att vi ska bli tryggare och mindre väderberoende genom att få kunder som bokar boende i förväg och därför inte ställer in sina resor, säger Mikael Rundblom.

– Som det har varit de senaste vintrarna har det kommit så mycket folk att vi knappt klarat av att ta emot alla gäster när det varit bra väder i Stockholmsregionen medan vi tappat rejält när det varit dåligt väder där oavsett hur bra skidåkning vi kunnat erbjuda.

Mer läsning

Annons