Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever är inte nyfikna på ny kunskap

/
  • Olivia Ederström och Adam Eriksson går i åttan på Jernvallsskolan. Här ger de sin syn på vad som krävs för att göra skolarbetet mer stimulerande.
  • Marie Ekström, förstelärare.

Få Sandvikenelever känner nyfikenhet att lära sig nya saker i skolan. Det visar en stor enkät. Åttondeklassarna Olivia Ederström och Adam Eriksson är inte förvånade.

Annons

Inte ens var tredje Sandvikenelev tycker att skolarbetet gör dem så nyfikna att de får lust att lära sig mer. I det som SKL, Sveriges kommuner och landsting, kallar Sveriges största elevenkät har bara 29 procent av de tillfrågade åttondeklassarna i Sandviken svarat att de känner nyfikenhet.

I Gävle och Hofors känner något mer än hälften inspiration att lära sig mer. Det är högre än rikssnittet på 48 procent.

Att så få tycker att skolarbetet skapar nyfikenhet att lära sig mer förvånar inte åttondeklassarna som Arbetarbladet pratat med.

– Jag tycker inte att det låter så konstigt. Skolan har ju en negativ klang från början. Det är inte så många som hör skola och tänker yes, säger åttondeklassaren Olivia Ederström.

Attityden till skolan är hela samhällets ansvar, inte minst föräldrar och samtalen kompisar emellan spelar roll. Men både Olivia och Adam tycker ändå att det finns konkreta saker som lärare kan göra för att öka intresset.

– Det jag vill lära mig mer om är oftast sådant som jag redan är intresserad av från början, men det hjälper ju om läraren börjar med att berätta saker som väcker ens intresse. En historia som fastnar och gör en nyfiken på att lära mer, säger Adam Eriksson.

Försteläraren Marie Ekström som jobbar på högstadiet på Jernvallsskolan är inne på samma linje som ungdomarna.

– Lärarna behöver framför allt mer tid att förbereda undervisningen för att hinna med att hitta mer spännande källor. Sedan är det viktigt att utvärdera med eleverna efteråt vad som funkade och vad som skapade nyfikenhet och inte.

Hon tror även att lärarna, trots utmaningen med stora undervisningsgrupper, måste jobba hårdare på att individanpassa. Det gäller också för skolorna att hänga med i samhällets digitalisering.

– Den valfrihet som finns i dag med utbudet i olika kanaler på internet gör att eleverna blir allt mer kräsna konsumenter. Det blir svårare att konkurrera om deras intresse och uppmärksamhet. Spontant tror jag att modern teknik lockar intresse, eleverna kan själva hitta intressanta källor.

Elevutvärdering är ett annat viktigt utvecklingsområde för skolorna i Sandviken, det har skolinspektionen framfört som kritik efter höstens inspektionsbesök på orten.

– Det är lärare som är proffs och målen går inte att ändra på, men på vägen dit kan vi tillämpa mer valfrihet. Ett sätt är att använda olika examinationsmetoder i en och samma klass. En del presterar bättre muntligt och andra skriftligt, säger Marie Ekström.

* * * * *

FRÅGA EXPERTEN:

Vill du få tips på hur du kan inspirera ditt/dina barn? Åsa Morberg svarar.

Ställ din fråga här >>>

LÄS MER:

"Nyfikenhet grunden för lärande"

Mer läsning

Annons