Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna lär sig skapa med ny teknik

/
  • Markus Granbom är lärare på Söderskolan i Sandviken och med och startar upp en ny programmeringsinriktning.
  • Mick Hellgren jobbar som strateg för nästa generations lärande på kunskapskontoret i Sandviken.
  • Tioåriga Viktor Johansson från Sandviken lär sig att använda datorn till att skapa sitt eget innehåll.

Om 20 år har hälften av alla dagens jobb tagits över av datorer, visar en ny studie. I Sandviken försöker skolorna rusta den nya generationen med rätt kunskap för att kunna styra framtidens tekniska verktyg.

Annons

LÄS OCKSÅ:

Listan: Jobben som försvinner

Hon anser att eget skapande är framtiden

Från och med i höst finns en ny programmeringsinriktning på Söderskolan i Sandviken och även på andra skolor i kommunen har kodning och programmering blivit en del i undervisningen. Visionen är att elevernas datoranvändande ska öka, men de ska inte bara spela utan även bli produktiva framför skärmen.

– Jag tror det är en tillfredställelse i att kunna skapa och inte bara konsumera, säger läraren Markus Granbom som jobbar med att ta fram konceptet för den nya inriktningen.

Sexorna har redan fått välja och intresset är stort. Alla platser är fyllda.

– Vi gör troligtvis två grupper som får bytas av efter halva läsåret, säger Markus Granbom.

Det handlar om 90 minuter i veckan som ägnas åt det valbara ämnet. Inriktningen programmering är tänkt att förutom kodning innehålla datorkunskap och webbdesign.

– Som lärare stöttar jag med koncept, idéer och tankar, men jag är inget proffs och vissa elever kommer säkert att kunna mer än jag. De ska kunna lära sig av varandra och även hitta information på nätet, säger Markus Granbom.

Meningen är att det nya sättet att utnyttja skoldatorerna ska spridas över hela Sandviken.

– Just nu har vi gett alla elever en dator, det som saknas är att lära dem hur de kan använda dem, säger Mick Hellgren som jobbar på kunskapsförvaltningen och har titeln strateg för nästa generations lärande.

Han tror att ett sätt att uppmuntra lärare till att låta eleverna jobba på nya sätt med den nya tekniken är kollegiala utbyten.

– Det är viktigt att Sandvikeneleverna får en digital kompetens, det är tydligt att det kommer att behövas på arbetsmarknaden. I alla smarta tekniker behövs ett innehåll och vi vill att våra elever ska ha självförtroende att vara med och forma det här innehållet och se till att tekniken jobbar åt dem, säger Mick Hellgren.

Ett komplement till programmeringen i skolan är projektet "CoderDojo" på Sandbacka Park. Här samlas barn- och ungdomar en gång i veckan för att lära sig göra egna spel och datorprogram. Ideella mentorer finns på plats som handledare. Projektet har blivit en succé och nyligen utökades antalet platser från 15 till 25.

En av dem som nappat är tioårige Viktor Johansson. I hans klass på Murgårdsskolan har han fått testa att göra egen musik på datorn. Nu har han också lärt sig göra egna spel.

– Det är alltid kul att hålla på med datorn, säger han.

LÄS OCKSÅ:

Listan: Jobben som försvinner

Hon anser att eget skapande är framtiden

Mer läsning

Annons