Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få kom till informationsmöte om Saiks krispaket

/
  • Saiks ordförande Lars-Olof Skoog berättade om krispaketet och vad som nu görs för att locka mer publik och rädda föreningens ekonomi. Men få supportrar lockades till mötet i Göransson Arena.

En handfull supportrar kom till mötet som Saiks ledning ordnat för att berätta om krispaketet.

– Jag kan inte förstå hur det kan vara så dålig uppslutning på matcherna. Arenan är ju så fin, sa Tommy Reidemar, en av de få som lockats till mötet några timmar före lördagens bandymatch.

Annons

Tommy Reidemar tycks vara undantaget som går mot strömmen när matcherna i Göransson Arena lockat allt färre.

Han berättade att bandyintresset växt under det senaste året. Eftersom hustrun kommer från Sandviken blev han snart en engagerad Saik-supporter som utan att tveka åker de elva milen från Alfta i Hälsingland för att titta på favoritlaget.

På lördagen åkte han hemifrån klockan sju för att träffa Saik-tränaren Thony Lindqvist på så kallad bandyfrukost på Högbo brukshotell. Som enda frukostgäst fick han en egen pratstund med Thony.

– Många försvann med förbuden, till exempel att man inte längre får ta med sig portföljen, sa Gustaf Trogen, medlem i supporterklubben.

De numrerade platserna har också skrämt bort publiken, menade han.

Vid lördagens informationsmöten berättade Saiks ordförande Lars-Olof Skoog om sparpaketet och vad man nu gör för att få in pengar och mer publik till matcherna.

– Vi vill ha en öppen dialog, sa han.

Thomas Larsson, Saiks vice ordförande, och värvningsansvarige Arne Anderstedt berättade om arbetet med att locka tillbaka publiken.

Snittet just nu ligger på 1 650 åskådare, drygt 1 000 färre än under toppsäsongen 1998/1999. Saikledningen tror dock att de kommande matcherna, inklusive slutspelet, ska höja snittet till drygt 2 000.

– Det finns potential för närmare 3 000 åskådare i Sandviken, menade Thomas Larsson.

Hårdare satsning på speaker, storbildsskärm och en nystartad kampanj på Facebook ingår i programmet.

– Vi var inte beredda på problemen när vi flyttade in i arenan. Vi slappnade av, sa Arne Anderstedt.

Mer läsning

Annons