Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Filmandet är som en liten drog för mig

/
  • Kameraåkning från den första scenen ur Isabelle Kågströms debutfilm
  • Isabelle Kågström ger instruktioner till skådespelaren Tore Gustafsson som spelar lilla han i filmen
  • Regissören Isabelle Kågström kommer från Sandviken.   Foto: Maja Larson
  • Regissören Isabelle Kågström pratar med skådespelarna Carina Pettersson och Tore Gustafsson.   Foto: Lina Westman

Bara 22 år gammal gjorde Isabelle Kågström från Sandviken debut som regissör.
Hon har redan vunnit flera priser. Och nu siktar hon på att göra filmmusikaler, en genre hon älskar.

Annons

Det var ju egentligen ingenjör hon skulle bli. Isabelle Kågström valde att gå det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet eftersom matematik var hennes favoritämne. Men teater och film har alltid pockat på hennes uppmärksamhet.

– Sandvikens kulturskola var mitt andra hem. Jag gick på teater från det att jag var sex år till att jag var 19 år.

Redan som sexåring tvingade hon sina klasskompisar att vara med i olika uppsättningar där hon gav sig själv både huvudrollen och regissörsrollen.

På högstadiet började hon göra korta filmer för att slippa tyskalektionerna.

– Jag filmade med en töntig digitalkamera, spelade olika roller och klippte filmerna.

Vad handlade filmerna om?

– Det var skitdåliga filmer på tyska som handlade om tonåringar med kärleksproblem, sådant som är centralt i ens liv när man är 13 år.

Efter gymnasiet studerade hon till medieproducent vid Umeå universitet och film- och tv-produktion på Högskolan Dalarna.

– Jag har alltid dragits till film utan att jag själv förstod det. Jag vågade inte riktigt tro på att jag skulle kunna jobba med det så jag har tagit det stegvis. Jag skulle ju bli ingenjör! Men jag har mer glöd och driv i den här branschen.

"Mjölktandsbeteende" blev Isabelles debutfilm som regissör, manusförfattare och producent för två år sedan. Hon valde bort huvudrollen men man kan skymta henne som statist i filmen. En finurlig och vacker film som öppnade nya dörrar för Isabelle. Hon utsågs till årets Cinemagiker 2014.

– Det var min start. Allt var nytt med den här filmen och jag lärde mig sjukt mycket. Jag blev rejält taggad på att fortsätta regissera.

– Jag trodde absolut inte att jag skulle vinna några priser. Mitt mål var att få visa den på Göteborgs filmfestival. Och det fick jag göra.

Det snygga fotot i filmen står Johnny Isaksson för, även han uppväxt i Sandviken.

Hur skulle du beskriva filmen?

– Det är en enkel kärlekshistoria om hur vi ofta beter oss som barn i både positiva och negativa situationer.

Hennes senaste film "Ta ton eller fortsätt spela död" utsågs nu i september till länets bästa film på festivalen Exit och hon vann även kategorin "tungvikt", för tävlanden mellan 20-26 år. "Ett oerhört imponerande hantverk i en svårbemästrad genre. Modig film med ett tydligt budskap som ger mersmak.", löd juryns motivering.

Du hyllas på alla håll och kanter, vilken uppskattning betyder mest för dig?

– Alla uppskattning är fantastisk, men det som känns mest skumt och roligt är när främmande personer berättar att de har sett min film och tycker om den.

Isabelle Kågström frilansar även som filmarbetare i rollerna: inspelningsledare, koordinator, regiassistent, scripta och produktions- och inspelningsassistent vid olika produktioner som; reklamfilmer, musikvideor och långfilmer. Hon har bland annat varit inspelningsledare på Timbuktus video Annie Leibovitz och arbetat med långfilmen "Cirkeln". I vinter kommer en ny serie i SVT som heter "Kollokungen", där Isabelle har varit inspelningsassistent. Nu i oktober hoppar hon på en ny, stor och hemlig långfilmsinspelning.

– Jag lär mig mycket av att vara med i olika produktioner, mest lär jag mig av de produktioner som är dåligt planerade. Man ser var det har gått fel.

Kan du se saker som du vill göra annorlunda när de arbetar med andras produktioner?

– Det gör jag alltid, men det är en tydlig hierki inom filmbranschen, man vet sin plats och måste lita på regissörens och producentens arbete.

Hur är du själv som regissör?

– Jag är inte särskilt sträng. Det är viktigt att ha en dialog med skådespelarna, men jag har samtidigt en vision som jag vill uppfylla.

Ingen demonregissör alltså?

– Haha, nä, verkligen inte.

Har du någon förebild?

– Ulrika Goude-Westby, hon är dramapedagog på Sandvikens kulturskola och en fantastisk regissör. Hon är så varm, vänlig, engagerad och inspirerande. Det märks att hon bryr sig och som skådespelare känner man sig uppskattad.

Under den senaste veckan har Isabelle Kågström varit i Frankrike där hon deltagit i det stora filmprojektet Kinoctanbule i Saint-Etienne. Ett 50-tal unga filmare från hela världen har skapat filmer som premiärvisas nu i helgen.

– Jag har gjort två filmer. Det är otroligt intensivt. Vi arbetar med franska skådespelare, men som tur är kan de lite engelska. Och det känns jättekonstigt att filma utan mina vapendragare Johnny Isaksson och Adam Selgeryd, men mitt franska team har också visat sig vara grymma.

En av filmerna är en mörk satir om könsroller, det andra är en klassisk musikal om att vara sig själv och konsten att uppskatta att umgås med sig själv. Hennes drömprojekt är att få göra en långfilmsmusikal med Helen Sjöholm i huvudrollen.

Vad är det bästa med att uttrycka sig med film?

– Man kan skapa känslor och förmedla en historia. Man kan bygga något. Det blir ordentligt och på riktigt.

– Filmandet är som en liten drog för mig, tillägger hon och skrattar.

Här kan du se hennes prisbelönta film "Mjölktandsbeteende": https://www.youtube.com/watch?v=xA-D7_0esCw

Mer läsning

Annons