Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För många som kissar - då slår nödbromsen till

/
  • PROBLEMTÅG. Reginatågens kompressor kan bli överbelastad av för många toalettbesök. När det sker slår nödbromsen till. I praktiken kan man alltså spola sig till ett nödstopp hos Tåg i Bergslagen. Tågen tillverkas av det problemtyngda företaget Bombardier.
  • Trodde inte sina öron. Ingenjören Hans Kaplan reagerade när han fick höra att tågpersonalen på Tåg i Bergslagen skulle stänga toaletten när han åkte mellan Borlänge och Gävle i söndags. ”Budskapet var att tåget inte skulle klara av för många toalettbesök”, säger han.

Bli inte nödig när du åker med Tåg i Bergslagen. För många toalettbesök leder nämligen till att Reginatågens nödbromsar slår till. När Hans Kaplan hörde tågvärden meddela detta i söndags trodde han inte sina öron.

Annons

Strax efter 14.00 i söndags satte sig Hans Kaplan på tåget för att åka med Tåg i Bergslagen från Borlänge mot Gävle. Efter en stund meddelade tågvärden att man skulle stänga av toaletten. Detta eftersom för många toalettbesök kunde leda till att tåget skulle bli stillastående.

– Tåget var nästan halvfullt, det var alltså ganska mycket folk i vagnen och så fick vi veta att vi inte fick använda toaletten. Tågvärden sa det här i en ganska nedlåtande ton, säger Hans Kaplan.

Han berättar att tågvärden också meddelade att för många toalettbesök kan leda till att tåget blir stillastående. Energiåtgången för att trycka ut vattnet ur toaletterna kan nämligen överbelasta tågets kompressor.

Mats Gustavsson, tekniskt sakkunnig på Tåg i Bergslagen, bekräftar att det stämmer.

– Det är många funktioner hos tåget som sköts av en och samma kompressor, bland annat fjädringen, bromsarna och toaletterna. När trycket i den sjunker under en viss nivå slår nödbromsarna till automatiskt. Man kan med andra ord spola till sig en nödbroms, säger han.

Hans Kaplan är högskoleingenjör och hajade till när tågvärden meddelade att toaletten skulle stängas.

– Det är helt galet, det måste vara en felkonstruktion, säger han.

Reginatågen byggs och levereras av företaget Bombardier. Och för Bombardiers räkning är konstruktionen av kompressorn hos Reginatågen ytterligare en plump i protokollet, eftersom krånglet hos Reginatågen har varit omfattande genom åren.

Flisor i hjulen lossnade och stort sett alla Reginatåg hos X-trafik stod still vid jultid 2001. I början av 2003 var vädret bistert och tågen klarade då inte av att hålla värmen uppe i vagnarna. Bombardier tillverkar dessutom flygplansmodellen Dash som flygbolaget SAS har haft allvarliga problem med vid landning.

Mats Gustavsson förstår om resenärerna förblev undrande efter det märkliga beskedet på tåget mellan Borlänge och Gävle i söndags.

– Jag har all respekt för om folk inte förstår varför man stänger av en toalett. Jag var först ganska frågande inför det här när jag fick veta det.

– Det här är ett problem vi har haft en tid och personalen har vant sig vid det här och det är antagligen förklaringen till att man inte förklarade varför man stängde av toaletten, säger Mats Gustavsson.

Mer läsning

Annons