Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagsklimatet ljusare i Sandviken

/
  • ”Glada men inte nöjda”. Så kommenterar företrädare för Sandvikens kommun de höga betygen i SKL:s mätningar av företagsklimatet.  Fr v: Peter Kärnström, Ann-Katrin Sundelius, Michael Norell, Ola Edström, Ann-Sofie Karlstedt. Ann-Louise Kleen (ordförande Företagarna) och Erika Ågren.
  • Peter Kärnström.
  • Ann-Katrin Sundelius.
  • Ola Edström.

Sandvikens kommun ska skicka 300 tjänstemän från förvaltningar och bolag på utbildning i att bemöta människor.

Annons

Det är en av de satsningar som kommunen nu gör för att bli ännu mer företagarvänlig.

– Bemötandet är väldigt viktigt eftersom vi inte själva kan välja handläggare, säger Ann-Louise Kleen, Företagarnas ordförande.

Det var lätt uppspelta kommunföreträdare som på torsdagsförmiddagen samlades för att kommentera resultatet av den första mätningen av företagsklimatet i kommunerna som gjorts av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting.

Från 250:e plats vid Svenskt Näringslivs senaste årliga undersökning, blev Sandviken 65:a av 166 deltagande kommuner när SKL intervjuade företagare om servicenivån på myndighetsutövningen.

Viktig fråga

– Det här är en prioriterad fråga. Därför är det bra att vara med på flera ställen för att få veta hur företagen ser på oss, säger kommunalrådet Peter Kärnström (S).

När det gäller servicen i samband med bygglov tillhör Sandviken Sverigetoppen med en fjärde plats.

– I tre års tid har vi pratat på alla ledningsmöten om vilka vi är till för och hur vi kan förbättra servicen. Det är det som tillsammans med att vi har väldigt bra medarbetare som nu slår igenom, säger bygg- och miljöchefen Ola Edström.

Sandvikens kommun får också högt betyg för tillgänglighet och effektivitet av företagarna medan betyget för information ligger strax under medel.

– Vi måste bli bättre på att förmedla till invånarna varför vi exempelvis plogar gång- och cykelvägarna före bilvägarna när det snöar, säger kommundirektören Ann-Katrin Sundelius.

300 ska utbildas

För att kommunikationen med medborgarna ska bli bättre skickar förvaltningarna och bolagen 300 tjänstemän på utbildning i bemötandefrågor.

– Det är väldigt viktigt att bemötandet fungerar eftersom vi som företagare inte själva kan välja handläggare vid myndighetsutövningen, menar Ann-Louise Kleen.

Även ett ”nej” kan, enligt hennes sätt att se det, vara ett bra och konstruktivt ”nej” om det framförs på rätt sätt.

Ett annat sätt för kommunen att jobba med näringslivsfrågor är att beslutsfattarna nu försöker träffa företagare oftare.

– Jag avsätter själv en och en halv dag i månaden för att prata med företagare och höra hur de jobbar, berättar Peter Kärnström.

Mats Jonsson

Mer läsning

Annons