Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle och Sandviken tappade bort särskoleelev

En elev från Sandviken placerades på en särskola i Gävle.
Men där ansågs han inte passa in. Därför fick han varken undervisning eller praktikplats.
Skolverket vill nu ha besked från både Sandviken och Gävle kommun om hur de kunde tappa bort eleven.

Annons

Det är efter en anmälan från en förälder som Skolverket utreder fallet med en elev som hamnat mitt emellan två kommuner och därför inte fått den skolgång som han har rätt till.

Handlingarna som Arbetarbladet tagit del av innehåller uppgifter som blivit överstrukna av sekretesskäl och ger därför endast en begränsad bild av som har hänt.

Kom inte överens

Klart är dock att eleven som placerades på särskolan i Gävle missade både utbildning och praktik under vårterminen eftersom de båda kommunerna inte verkar ha kommit överens om var han hör hemma i skolsystemet.

Sandvikens bedömning var att eleven behövde en särskoleplats. Han skickades därför till Gävle. Men på särskolan hörde han inte hemma enligt rektorn i Gävle. Eleven ansågs nämligen inte ha någon utvecklingsstörning.

Lovade praktikplats

Skolan lovade att i stället ordna en praktikplats åt Sandvikeneleven. Men trots att föräldrarna tryckte på hände ingenting. Eleven blev kvar hemma i bostaden när de jämnåriga gick till skolan.

Skolverket ser allvarligt på den anmälda händelsen och har satt igång en utredning.

Har frågor att besvara

De båda inblandade kommunerna har fått 13 frågor att besvara som bland annat handlar om vilka utredningar som gjorts och på vilka grunder besluten om placeringar fattats.

Senast 20 oktober ska kommunerna tala om vad det är som har hänt och varför det har gått snett.

Mer läsning

Annons