Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gysingelänken drivs just nu ofinansierad

Två månader efter landstingsbeslutet om stöd till Gysingelänken väntar busskooperativet fortfarande på besked om att pengarna ska betalas ut.


– Får vi inget bidrag är det ett oerhört svek, säger ordföranden Mats Ehn.

Annons

I avvaktan på pengar från landstinget driver busskooperativet i Österfärnebo just nu den dagliga trafiken mot Östervåla-Uppsala utan färdig finansiering. Något som är möjligt tack vare att några lokala föreningar ställt upp med en garanti.

– Men vi räknar med att de ska få tillbaka pengarna från landstinget så fort det blivit en slutlig lösning, säger Mats Ehn.

Det var i samband med det kaotiska fullmäktigemötet i december, då majoriteten fick sitt budgetförslag nedröstat, som avhoppade miljöpartisten László Gönczi överraskande fick gehör för sitt förslag om att rädda busstrafiken på sträckan Österfärnebo-Östervåla.

Men efter det har ledande landstingspolitiker antytt att det inte alls är säkert att beslutet verkställs.

László Gönczi trycker nu själv på genom att i en fråga till landstingsrådet Ann-Margret Knapp (S) kräva att hon ska ta ansvar för att löftet till busskooperativet fullföljs.

”Kan du ta på dig ansvaret för att beslutet får avsedd verkan?”, skriver han.

Just nu hanteras frågan av den så så kallade TRU-nämnden (nämnden för tillväxt och regional utveckling) under landstingsrådet Als Norbergs (V) ledning. Ett tillvarslande tecken, enlig László Gönczi.

”Nämnden har under flera år varit avvisande till tanken att stötta den lokalbefolkning som vill ha länken igång. Alf Norberg har inte visat detta ärende något positivt intresse. Risken är stor att hans bristande intresse för frågan kan bli en negativ faktor”, skriver den avhoppade miljöpartisten.

Även busskooperativet har legat på landstingsledningen för att få besked om det utlovade stödet och en diskussion om samarbete med kommuner och bussbolag i regionen.

– Men vi har inte hört någonting, säger Mats Ehn, som bedömer att det är möjligt att köra trafiken vidare till april med det tillfälliga ekonomiska upplägget.

Mer läsning

Annons