Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han dominerar mathandeln i Sandviken

/
  • C G Rydberg har inget emot att öka omsättningen till 300 miljoner och ta ännu mer av matmarknaden i Sandviken.

För fyra år sedan öppnade Ica Maxi i Sandviken.

– Vi har klarat målen och är jättenöjda, säger Claes-Göran Rydberg, Icahandlaren som fick en dubbelt så stor butik med mera varor och fler kunder.

Annons

Omsättningen har ökat för varje år, liksom vinster och marginaler.

– I år räknar vi med att nå 250 miljoner i omsättning, helt i linje med våra målsättningar för fyra år sedan, säger C-G Rydberg.

Vinstpengarna har gått vidare till centrala Ica, för att betala tillbaka startkapitalet som pytsades in när Maxi etablerades.

Vid senaste årsskiftet hade han betalat av så mycket att han kunde bli sin egen. Ica Sverige AB, som ägde aktiemajoriteten, köptes ut.

– Jag tog över ett tomt bolag utan tillgångar men med skulder, säger C-G Rydberg som är nöjd med att stå på egna ben.

Nu får han behålla vinsterna men i stället betala en avgift till Ica.
Han kan köpa varor av vem han vill och behöver inte hålla sig till Ica om de inte håller konkurrenskraftiga priser.

Som helägare har han också större möjligheter att investera, i både personal, inredning och eventuell utbyggnad.

– Vi planerar att göra något större nästa år, det kan handla om att byta kyldiskar och bygga om, säger han.

C G Rydberg har inget emot att öka omsättningen till 300 miljoner och ta ännu mer av matmarknaden i Sandviken. I dag står butiken i grova drag för en femtedel av kommunens mathandel, att döma av officiell handelsstatistik.

Effektivisera i butiken
Sedan ”kvantumtiden” har antalet kunder ökat från cirka 19 000 till uppåt 25 000 i veckan, enligt Maxihandlarens egna beräkningar.

Rörelsemarginalen blir lite lägre när han kör på egen hand, beroende på avgiften till Ica.
Med en marginal på 1,5–2 procent ska han ändå klara både investeringar, utbildning av personalen och prissänkningar.

Det gäller bland annat att pressa inköpspriserna och effektivisera i butiken.
Minskat svinn sparar mycket pengar. Många varor märks numera om med lägre pris när ”bäst-före-datumet” närmar sig – för att de ska hamna hos kunderna och inte i sopsäcken.

– Genom att sälja gårdagens bageribröd till lägre pris har vi tjänat 4 000 kronor i veckan, i stället för att kasta varorna, säger C G Rydberg.

100 Personer sysselsätts
Hur har utvecklingen varit hittills i år?

– Vi har ökat omsättningen med 4 procent. Det börjar bli lite tunt på vissa avdelningar så vi kommer att öka antalet arbetstimmar, säger han.

I dag försörjer butiken 62 personer på livsmedelssidan och sex-personer på specialavdelningarna. Inklusive extraanställda sysselsätts cirka 100 personer.

Mer läsning

Annons