Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hänsynslös trafik irriterar på gågata

/
  • NÄRA SMÄLL. När Tommy Örtberg gick på gågatan utanför sitt antikvariat i Sandviken, var en bil nära att smälla in i honom. Han är, liksom stadsutvecklaren Carina Rask-Jönsson, trött på livlig trafik på gågatan i centrum.

Alldeles för mycket trafik som kör alldeles för fort.
Gågatan i centrum är inte längre på de gåendes villkor.
– Jag bara väntar på att det ska smälla här ute, säger Tommy Örtberg som driver Gestrike Antikvariat.

Annons

Smällen råkade han själv nästan ut för. Tommy Örtberg skulle i veckan gå till den papperskorg som står bakom gågata-skylten, alldeles utanför antikvariatet. Då var en värdetransportbil en hårsmån från att köra in i honom.

Trafiken på gågatan är inte heller populär hos andra handlare. Stadsutvecklaren Carina Rask-Jönsson ser också ett problem i att gatan inte längre är en fredad zon för fotgängare.

– Det är för mycket trafik, och det är otäckt om en olycka ska behöva inträffa innan man reagerar.

”Bara att dundra in”

 

Bilar får köra på gågatan, om de har varuleverans till någon av butikerna eller för att transportera en rörelsehindrad. Men det är inte bara de med tillstånd som trafikerar gatan.

– Främst är det okynnesåkningen som är problemet, att ta bilen in till bankomaten, säger Carina Rask-Jönsson.

Tommy Örtberg ser gärna exempelvis kullerstenar och en hög trottoarkant för att markera gågatans status. Nu är det bara att dundra in där, menar han.

Gågatan är positiv för handeln, tycker han, och vill inte alls att det ska öppnas för mer trafik.

– Absolut inte en trafikerad gata. Färre bilar, inte fler, ska det vara.

När ombyggnationen bakom antikvariatet är klar, kommer Tommy Örtberg att ta in sina varor bakvägen, och Carina Rask-Jönsson ser gärna att så få butiker som möjligt tar in varor från gågatan.

Under sommarhalvåret trafikeras området även av mopeder. Närpolischefen Rolf Sundqvist tror att folk vet vad skylten betyder, men att de struntar i den.

– Det kan kanske vara så att oklarheter uppstår eftersom viss trafik får åka där. Att det tas som en förevändning, ”kan han så kan jag”.

Svårt att skilja

 

Eftersom trafik inte är förbjuden, blir det svårare för polisen att komma åt problemet.

Det är inte så lätt att skilja på okynnesåkarna och de som har legitima skäl att föra in bilen på gågatan. Det kommunen kan göra, enligt honom, är att försvåra infarten på gågatan så att det inte blir lika attraktivt att åka in där såvida man inte är tvungen.

Arbetarbladet har inte kunnat nå ansvarig inom Sandvikens kommun.

Mer läsning

Annons